Författararkiv: jazzkissen01

FREDAG 16 NOVEMBER KL. 19.00

ODD SIZE

E3955F84-15DD-4586-BA91-40ED318C68B3

Att framföra Händels ”Messias” med bara fyra personer kan vid första anblicken verka omöjligt men ensemblen Odd Size har laborerat fram en egen version av mästerverket och resultatet blir något pånyttfött, sprittan- de, lekfullt, innerligt och möjligen en gnutta vansinnigt! Varken kör, orkester eller dirigent nns på plats – men lyssnaren kommer Händels odödliga musik riktigt nära!
Odd Size består av Elisabeth Holmertz sång, Per Buhre barockviolin/sång, Ingrid Andersson barockcello/sång samt Fredrik Bock barockgitarr/sång. I samarbete med Samspel.

Mathias Landaeus Trio, 8 nov kl 19.00

7C4AE7B3-F85D-48BC-A745-527A2E514526

På torsdag får Vänersborg Musikförening besök av Mathias Landaeus Trio. En trio med basen i Skåne/Köpenhamn. Mathias är en av Sveriges mest intressanta pianister då han och hans uttryck alltid befinner sig i gränslandet mellan avantgard och den traditionella jazzen. När han inte jobbar med egen musik finns han så väl i projekt med landets storband som i mindre konstellationer som side man. Han driver också jazzklubben Underground i Lund. Denna afton bjuder han på eget material samt några klassiker.

På trummor hittar ni stjärnskottet Cornelia Nilsson, kontrabasen spelas av välmeriterade Johnny Åhman och vid pianot Mathias Landaeus.

Klubb Gösta med finbesök 2/11!

8F15B534-1BDB-469D-A753-5367767AD5C7

FREDAG 2 NOVEMBER KL. 18.00

KLUBB GÖSTA MED MONICA DOMINIQUE OCH HUSBANDET

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Kvällens gäst Monica Dominique behöver nästan ingen presentation. Hon är som ett eget universum och en egen genre. Piano och orgel är hennes främsta instrument och mest känd är hon nog för bandet Solarplexus men även som sångare i Gals and Pals i slutet av 60-talet. Hon är fortfarande högaktuell, både med egen trio och på duo med Palle Danielsson. Vi är mycket stolta att få ha storheter som Monica på plats!
Gösta inleder kvällen med klurigt quiz och husbandet backar som vanligt upp vår gäst.
Vi öppnar kl. 18 för samkväm, mat och dryck.

Thomas Backman med ny grupp – 18 oktober!

TORSDAG 18 OKTOBER KL. 19.00

THOMAS BACKMAN

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

8AF2D4AE-12FE-4E37-8382-4D549C0373D8

Träblåsaren Thomas Backman har under många år hörts i grupper som Paavo, Klabbes Bank och Thymeshift eller med Sarah & Georg Riedel, Maia Hirasawa och Cecilia Persson. 2016 samlade Thomas några av sina favoritmu- siker och bandet ”Thomas Backman” såg dagens ljus. Tillsammans skapar de ett unikt sound med varierande stämningar och spännande instrumente- ringar. Gruppens debutalbum ”Did you have a good day, David?” släpps i slutet av augusti 2018, nästan releasekonsert alltså!
Musiken kombinerar element från bebop och frijazz till hiphop, indiepop och kammarmusik. Förutom multiträblåsaren Backman möter vi tre andra tunga namn på den svenska musikscenen – Jose ne Lindstrand keyboards/sång, Oskar Schönning bas/gitarr och Julia Schabbauer trummor/sång/keyboard.

En hyllning till krigets musikaliska hjältar – sön 7 oktober

SÖNDAG 7 OKTOBER KL. 17.00
HUNDRA ÅR SEDAN FÖRSTA VÄRLDSKRIGETS SLUT – EN HYLLNING TILL KRIGETS MUSIKALISKA HJÄLTAR
LÖVSTABRUKS KAMMARSOLISTER
unspecified

På söndag 7 oktober presenteras ett program och hyllning till första världskrigets musikaliska hjältar i Festsalen, Folkets hus i Vänersborg. På scenen finns Lövstabruks kammarsolister med gräddan av den unga svenska musikeliten.

Första världskriget startade 1914 och varade till den 11 november 1918. Kriget engagerade alla världens stormakter som samlades i två motsatta allianser – de allierade och centralmakterna. Kriget var världsomspännande men centrerat till Europa. Mer än nio miljoner soldater dödades och uppemot 20 miljoner människor dog av direkta krigsorsaker.

I höst är det alltså hundra år sedan första världskriget tog slut. I denna konsert med Lövstabruks kammarsolister hyllas krigets musikaliska hjältar. Arnold Schönberg tillbringade ett par perioder i ett militärläger, Maurice Ravel tjänstgjorde vid fronten, Fritz Kreisler var en patriot och skickades tidigt till östfronten, Lili Boulangers dog under krigets sista år. Edward Elgar deltog aldrig aktivt i kriget men var märkbart tagen av kriget destruktiva sida. Kompositörerna var alltså på olika sätt berörda av kriget och verken de komponerat har på olika sätt blivit mästerverk.

Artisterna i Lövstabruks kammarsolister tillhör alla den unga svenska musikeliten. Den tekniska skickligheten är avsevärd och framföranden präglas av entusiasm, fräschör och fullständig avsaknad av allt som kan smaka rutin. I Kammarsolisterna ingår Philip Zuckerman violin, Linnéa Meilink Andersson violin, Vidar Meilink Andersson viola, Antonio Hallongren cello och Thomas Rudberg piano.

FÖRELÄSNING torsdag 4 oktober – Hur låter Jazzen i dag?

TORSDAG 4 OKTOBER KL. 19.00
FÖREDRAG – HUR LÅTER JAZZEN IDAG?
RÅDHUSSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Magnus Nygren, chefredaktören för OrkesterJournalen – världens äldsta jazztidskrift, ger oss en inblick i vad som händer inom jazzen idag, nyheter och trender både i Sverige och utomlands. Finns plats för både retro och kreativa nyskapelser? Vad ryms i begreppet jazz? Väl valda låtar kommer att spelas och diskuteras.
Magnus drev under tio år sajten Soundofmusic. Under många år var han musikskribent på Svenska Dagbladet och på 90-talet arbetade han på lokaltidningen (TT)ELA.

Magnus N

Club Classic med Skallsjö Sommarorkester 28 september

FREDAG 28 SEPTEMBER KL. 18.00
CLUB CLASSIC MED SKALLSJÖ SOMMARORKESTER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Välkommen till Club Classic, som är både en avspänd inkörsport till den klassiska musiken och samtidigt en rolig utmaning för alla som redan älskar den. Under trevliga former med buffé och musikquiz med kvällens artister, avslutas kvällen med en liten konsert. Kvällens artister är Skallsjö sommarorkester och publiken får möta en kammarmusikalisk upplevelse av rang! Orkestern startades för sex år sedan på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg och består nu av unga musiker som avslutat eller snart avslutar sin högre musikaliska utbildning. I Sjostakovitjs första pianokonsert i c-moll, en udda kombination av instru- ment med stråk, piano och trumpet, är två ex-vänersborgare solister – Maja Korp piano och Jonathan Jennesjö trumpet. Dessutom blir det musik av Mendelssohn, Puccini och Atterberg.

2018-09-28 Club Classic 3 Skallsjö

Mikael Rammel band 23/9 – Till dig

SÖNDAG 23 SEPTEMBER KL. 18.00

MIKAEL RAMEL BAND TILL DEJ

VÄNERSBORGS TEATER

07C0D052-AF76-4032-BFA4-C3C2D146204E

Mikael Ramel som tillsammans med systern Lotta kunde höras på Aqua Blå festivalen för några år sedan, uppträder här med sin grupp med lite annorlunda stilinriktning.
I gruppen ingår kända musiker från kända band från den alternativa musikrörelsen på 70-talet. Själv medverkade Mikael i Fläsket brinner. På gitarr åter nns Kenny Håkansson känd från Kebnekajse. Basisten Göran Lagerberg minns vi från tiden i Tages, men även från 80-talets EGBA-uppsättning. På klaviatur medverkar Mats Öberg, som bland många andra spelat med Frank Zappa! Bakom trummorna sitter Benna Sörman, som bland många andra spelat med Magnus Uggla. Musiken vi kommer att få höra är naturligtvis baserad på de tidigare musikerfarenheterna men i uppdaterade versioner.

Tradjazzkväll med Second line! 13 september

C2A43495-5B29-4387-8D3B-36D45FD596F3

TORSDAG 13 SEPTEMBER KL. 19.00

SECOND LINE JAZZBAND

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Second Line Jazzband bildades 1989, då de esta medlemmarna var tonåringar. Idag är fortfarande fyra av bandets originalmedlemmar kvar. Ganska snabbt har man etablerat sig som ett av Europas mest populära traditionella jazzband och har en förmåga att växla stil, repertoar och musikaliska riktningar under en konsert. Bandet har framför allt gjort sig känt som ett liveband och har producerat fjorton CD och en DVD.

I bandet ingår Jesper Albrektsson trumpet/sång, Niklas Carlsson trom- bon/sång, Olof Skoog saxofoner/klarinett/sång, Per Bach kontrabas, Johan Horner trummor, Anders Wasén banjo.