månadsarkiv: oktober 2014

Klassiskt med lekfullt ironisk flöjt – Göran Marcusson

2014-10-28 Göran Marcusson

Tisdag 28 oktober kl. 19.30

Klassiskt med lekfullt ironisk flöjt

Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Den mångsidige flöjtisten Göran Marcusson började studera flöjt på kommunala Musikskolan i Södertälje. Efter studier i Diplomklassen på musikhögskolan i Göteborg för professor Gerhard Schaub debuterade han 1992 som solist med Göteborgs Symfoniker. Samma år belönades han med en handgjord flöjt i ren kristall för sitt fenomenala spel i mästarklass i Dublin hos James Galway. En uppskattad gäst vid konservatorier, universitet och festivaler världen över, mycket ofta med sina populära mästarklasser och alltid med svensk musik i fokus.

Kvällens program innehåller två sonater av Bach och Prokoffiev. Sedan händer något som närmare förklaras på konserten. Kvällen fortsätter med stycken där tonsättarna på ett eller annat sätt gjort sig löjliga över konventioner inom det klassiska.

Biljettpris 140 kronor (medlem 100 kronor)

EVA KRUSE IN WATER på torsdag och ÄGGLIKÖREN på söndag! Vilken vecka!

eva-kruse-bild-12

Eva Kruse In Water besöker oss på torsdag, 16/10 kl 19.30 (insläpp fr kl 19), Festsalen Folkets hus.

I hennes internationella kvintett, In Water, ingår:

Uwe Steinmetz saxofoner

Tjadina Würdinger oboe

Bugge Wesseltoft piano

Christian Jormin trummor.

Alla var för sig mycket meriterade musiker! Här möts de i en spännande kvintett där stämningsfullt lugn blandas med sväng och spänning.

Basisten Eva Kruse föddes i Hamburg 1978. Hon började med klassiskt pianospel i 11-årsåldern och fick som 14-åring upp öronen för elbasen. När hon var 16 bestämde hon sig för att
börja med kontrabas. Har studerat för bland andra David Friedman vid Universität der Künste (UdK) i Berlin och professor Anders Jormin vi HSM i Göteborg. Sedan flera år har hon samarbetat med Nils Landgren via sitt skivbolag ACT, Tyskland.

Biljettpris 150 kronor (medlem 120 kronor)

2014-10-19_Ägglikören_webb

ÄGGLIKÖREN Söndag 19 oktober, Festsalen, Folkets hus. Kl 17 (insläpp kl 16.30)

Sköna människor

En körkonsert med tioårsjubilerande Ägglikören

ÄggliKören är en blandad kör med ett fyrtiotal medlemmar och med sin bas i trestadsområdet. Kören fyller tio år i år och firar detta bland annat med denna jubileumskonsert.

På denna konsert bjuder man på alltifrån Povel Ramel och Simon and Garfunkel till Mozart och Händel. En hel del allsång utlovas också, liksom tänkvärda ord och instrumentala inslag av olika slag.

Körledare alltsedan starten är Paul Nordholm.

Biljettpris 120 kronor (medlem 100 kronor)

LYCKAD STORBANDSFESTIVAL!

Tack alla som kom på vår första upplaga av Big Band Meeting! Fantastisk musik, härlig publik och en kanonstart på ett kul samarbete mellan Vänersborg Musikförening, Vänersborgs kommun och Vara Konserthus/Bohuslän Big band.

Media bevakade: