månadsarkiv: november 2014

JAZZ och FILM-kvartett, tisdagen den 2 december, 19.30

Cinemascope press

2 december 19.30, Festsalen, Folkets Hus. Biljettpris 150 kronor (medlem 120 kronor)

Va? Ja, du läste rätt. En jazzkvartett bestående av sax, bas, trummor och film.

Den 2 december kommer Nils Berg med sitt projekt CINEMASCOPE som fått stor uppmärksamhet och rönt framgångar över hela Europa. Nils har samlat på filmer med folk från hela världen som spelar eller sjunger. Med detta som bakgrund har han skrivit musik till sin trio som live musicerar/improviserar till dessa filmer. Mycket spännande och fascinerande! Med tre musiker och en projektor på scen samsas bandet med t.ex. en afghansk herdepojke, en banjolärare från den amerikanska södern och ett gäng fnissiga tonåringar från Brunei.

Nils Berg är den svenska jazzens Fellini. Så har han bl a omnämnts men i grund och botten är han en av Sveriges mest uppskattade saxofonister. 2007 fick han det åtråvärda priset Jazz i Sverige.

Medverkande är Nils Berg tenorsax/basklarinett/flöjt/elektronik, Josef Kallerdahl bas, Christopher Cantillo trummor.

Kom och bli blåst på onsdagen den 26 november!

Äntligen dags för en blåskvintett på vår scen! WENERSBORGS BLÅSKVINTETT!

Onsdag 26 november kl. 19.00, Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg.

Biljettpris 100 kronor (medlem 80 kronor)

Nya upptäckter och kära återseenden med

Wenersborg Blåskvintett

Sista året på gymnasiet ska alla jobba med ett projektarbete. Då väljer många elever på musikerutbildningen att planera och framföra en konsert. En av dessa elever är klarinettisten Gustav Wetterbrandt som till sitt projekt kommer att framföra kammarmusik. Han har startat Wenersborg Blåskvintett som består av professionella musiker och elever från Vänersborg och Göteborg.

Tillsammans plockar de fram Jacques Iberts sprudlande och sprakande ”Trois Pièces Brèves” och Blåskvintett nr 2 i Ess-dur av Francois-Rene Gebauer, en sällan framförd pärla från början av 1800-talet. Dessutom framförs Carl Nielsens Blåskvintett, mästerverket inom repertoaren för blåskvintett.

ÄNTLIGEN Picknick-konsert igen! Fredagen den 21/11.

Picknick-konsert på Stora Bio, Vänersborg kl 18.30, Inträde 150:-/ medlem 100:-

Välkomna till en ”Picknick-konsert” hos Vänersborgs Musikförening, en konsert där du som gäst tar med egen favoritmat och dryck. Tillsammans med goda musikvänner ”fredagsmyser” vi med bra musik.

HUR GÅR DET TILL?

Maten väljer du själv – till exempel färdiggrillat, kallskuret, ostar, vin, pizza, hemlagade pajer, kalla röror, chips eller kanske en pilsner.

Vi ordnar det praktiska, dukar borden, ordnar något att äta på och med och tänder ljusstakarna samt ordnar kvällens band. En favorit i repris? – Ja kanske! Vi provade detta koncept hösten 2013 – ”Det här måste ni ordna igen. Det var så kul” – sa flera konsertbesökare – så skippa TV-soffan ikväll, ta med fru/ sambo/kompis och kom till oss istället!

KVÄLLENS SVÄNGANDE BAND: Schoonermike & the Sailors

(Läs mer om bandet under länken KONSERTKALENDER och scrolla ner till 21 november)

VÄLKOMNA!

REQUIEM av W.A. Mozart i Vänersborgs kyrka. Lördag 15/11.

Requiem av W A Mozart

Vänersborgs Oratoriekör och Vargöns kammarorkeste

Vänersborgs kyrka Lördag 15 november

Biljettpris 150 kronor (medlem 100 kronor)

Det mytomspunna Requiemet skrev Mozart på sin dödsbädd 1791. Det är ett grandiost verk som med en kraft och skönhet får tiden att stå still. Men bara två tredjedelar härstammar från Mozarts penna. Ett par av Mozarts elever fick efter mästarens död i uppdrag av hans änka Constanze att fullborda verket.

Med kör, orkester och solisterna Anna-Karin Lindström Bergkvist och Kristina Larsson Johansson sopran, Katarina Thaicha Andersson alt, Martin Thörnqvist tenor och Gustav Natt och Dag bas blir det 14-satsiga verket en stor upplevelse av musikens ödesmättade storhet.

Dirigenter och instudering: Helene Mossberg Hjertén och Catarina Olsson.

Samarrangemang med Vänersborg och Väne-Ryr församling.

JAZZ på TORSDAG och STRÅKAR på SÖNDAG!

Ännu en fantastisk vecka att vänta hos Vänersborg Musikförening!

Vilka är Y-front? Sist vi hörde ordet handlade det om kalsonger. Nu handlar det som förstaklassig, modern, energifylld sång och trumpetjazz!

yfron

Torsdag 6 november kl. 19.30, Biljettpris 180 kronor (medlem 140 kronor), Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Y-front Y-front ärett nytt projekt skapat av de mångåriga vännerna Lisa Björänge (sång) och Niklas Barnö (trumpet). Med sig har de några ytterst förnämliga medspelare – vårt nya unga stjärnskott bland trummisar Konrad Agnas. John Holmström på piano (jobbar också med legendariska jazzklubben Brötz i Göteborg). Basen trakteras av Viktor Skokic, basist och arrangör för Taubetolkarna i Tira Vento som spelade på Aqua Blå 2011. På div saxar och klarinetter hör vi Fredrik Ljungkvist, en av förgrundsgestalterna inom modern svensk jazz, som bland annat vunnit inte mindre än fyra Jazzkatter – Grand Cru 2004, Årets Jazzartist och Årets Jazzgrupp (YunKan 5) 2005 samt Årets kompositör 2010.

Som förband får vi en försmak av August Glännestrands kommande projektarbete: PROJECT!

August bakom trummorna, Björn Axelsson vid basen samt Manuél Åkerlund och Johan Magnusson på varsin gitarr. KOM och njut av ung svensk jazz när den är som bäst!

Kvällens erbjudande i Jazzbaren:
Mexikansk kycklingsoppa, nybakat bröd, en öl eller glas vin: 99 kr
Klassisk räkmacka öl eller glas vin: 129 kr

Biljetter: Folkets Hus (0521-575750) och Turistbyrån (0521-13509) Vänersborg eller vid entrén.
Biljettkassan öppnar kl. 18.30.

Biljettpris: 180,- (medlem 140,- kr). KiV-kort för gäller i mån av plats. Övrig ungdom under 20 år: 50 kr

—————————————————————————————————————————————————————-

Söndag 9 november kl 16.30, Festsalen, Folkets hus, Vänersborg

Cuarteto Quiroga

Cuarteto Quiroga har snabbt etablerat sig som en högintressant stråkkvartett i sin generation med sitt personliga och musikaliskt fängslande spel. Världen över har publik och recensenter trollbundits av musikernas tekniska briljans och egna uttryck i den klassiska kvartettrepertoaren.  De senaste åren har Cuarteto Quiroga gett konserter på de största scenerna i Europa, Nordamerika och Asien, vunnit en lång rad internationella priser och utmärkelser.

Tack vare att kvartetten i dag är Quartet-in-Residence vid Fundación Museo Cerralbo i Madrid har musikerna fått den exklusiva förmånen att spela på och disponera det spanska Kungliga slottets dekorerade Stradivariusinstrument. Cuarteto Quiroga bjuder på musik av bland andra Mozart, Haydn, Webern, Kurtág, Brahms och Schönberg. I kvartetten ingår Aitor Hevia violin, Cibrán Sierra violin, Josep Puchades viola och Helena Poggio cello.

Konserten arrangeras av Vänersborgs Musikförening i samarbete med Kultur i Väst, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

cuarteto_quiroga Cuarteta Quiroga