månadsarkiv: januari 2015

Torsdag 5 februari kl. 19.30

Thymeshift

Blå Scenen, Folkets Hus, Vänersborg

nkande, dynamiskt och innovativt projekt startat 2010 av trumslagaren Johan Björklund och gitarristen Thomas Gunillasson. Tillsammans med gitarristen Hilmar Jensson och saxofonisten Thomas Backman formas en kraftfull, lyhörd enhet med uttryck som spretar åt många håll.

Bandets musik består enbart originalkompositioner av samtliga medlemmar. Tungt och komplext men också eftertänksamt, sprött och vackert. Självklart med en rejäl portion improvisation, humor och självsäkerhet men också självdistans.
Smakfullt använd liveelektronik/sampling ger ytterligare dimensioner till bandets sound och är också en självklar ingrediens i de friare delarna av gruppens musik.

Våren 2015 släpper gruppen sin första platta ”Beyond Horizons” på Boogiepost Recordings.

Hilmar Jensson – gitarr, Johan Björklund – trummor, Thomas Gunillasson – gitarr, laptop, Thomas Backman – saxofon, klarinett

Föreläsning – Filmmusik med Mikael Carlsson, 3 feb kl 19.00

Mikael

Tisdag 3 februari kl. 19.00

Mikael Carlsson, kompositör och musikproducent – föreläsning om filmmusik

Rådhussalen, Folkets Hus, Vänersborg

Vad vore en film utan musiken? Möt Mikael Carlsson, kompositör och musikproducent som i sitt föredrag med ljud och bild tar oss in i filmens suggestiva musikvärld. Han blir vår guide till hantverket att skapa ett soundtrack och visar exempel på hur djupt musiken påverkar vår filmupplevelse.

Mikael har på kort tid etablerat sig som en internationellt framgångsrik soundtrackproducent för film- och TV. Som konsertproducent har han bland annat producerat världspremiären av “Evil Dead”- en konsertsvit vid den årliga internationella filmmusikfestivalen ”Best of Film Music 2012-2013″, i Córdoba, Spanien.

Biljettpris 120 kronor (medlem 100 kronor)

STOCKHOLM VOICES den 28 januari!

2015-01-28 Stockholm Voices 3

Sverige har fått en ny professionell vokalgrupp. Stockholm Voices är fyra jazzsångare som blev en grupp 2012, grundades av jazzsångerskan Gunilla Törnfeldt. De bär arvet vidare inom genren vokaljazz i stämstång. Skicklig och klockren stämsång med några av landets vassaste improvisatörsångare. Och musiker!

Stockholm Voices är ingen acapellagrupp, de har också ett fast komp, en pianotrio med saxofonist. De blir tillsammans en octett som rönt stora framgångar sedan debutturnén 2014.

De slog publikrekord på inte mindre än två jazzklubbar och recensionerna har inte väntat på sig, stående ovationer och rosor högt och lågt!

2015 släpper de sin debutskiva, ”Come rain or come shine” och onsdagen 28 januari kommer de äntligen till Vänersborgs Musikförening för att sjunga material från nya skivan. Det blir både kvartettsång och solosång och det blir en kväll för både jazz-, musik- och sång/körälskare. Det blir också en stor skopa nostalgi med många härliga visor och jazzstandards i nya tappningar. Musiken är arrangerad av Gunilla Törnfelt och Mikael Skoglund, som också har arrangerat för sångarkollegorna The Real Group.

Ni kommer att få höra: Gunilla Törnfeldt – sopran, Maria Winther – alt, Alexander Lövmark – tenor, Jakob Sollevi – baryton. Kompet är: Mikael Skoglund – piano, Svante Söderqvist – kontrabas, Carl Ottosson – trummor och Klas Lindquist – saxofon.

Orientalisk säsongstart på Söndag 18 januari!

Söndag 18 januari kl. 16.30, Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Drömmar om Orienten – en exotisk upptäcktsresa

Maria Forsström mezzosopran och Jonas Olsson piano

2015-01-18 Maria och Jonas

Följ med på en exotisk upptäcktsresa till Orienten! Mezzosopranen Maria Forsström och pianisten Jonas Olsson har gjort sig kända långt utanför Sveriges gränser för en gränslös upptäckarglädje och en enorm repertoarbredd. När de nu gästar Vänersborg för första gången tillsammans har de med sig ett program som fokuserar på drömmen om Orienten vid förra sekelskiftet.

Det finns personer med drive och så finns det ett litet fåtal personer med overdrive. Maria Forsström tillhör definitivt den senare kategorin, en multifasetterad supertalang vars karriär går i parallella spår. Från kyrkomusiker och körledare, via dirigent och initiativtagare till ovanliga musikprojekt. Därtill eftertraktad sångsolist. För altsångerskan Forsström har 2014 inneburit stora konserter i Europa, Japan och Ryssland och en uppmärksammad Mozart-cd på Sony. Maria Forsström är en äkta renässansmänniska som talar flytande italienska och ryska, som utan problem lär in en ny roll på en bilfärd mellan två svenska städer och som flitigt undervisar och ständigt vill lära sig mer. Nu har hon hamnat på musiktidskriften OPUS 20-i topplista 2014.

Jonas Olsson debuterade 2007 med Göteborgs Symfoniker och har sedan dess framträtt som solist i bland annat Carnegie Hall i New York, Art Tower Mito i Japan och på Lucerne Festival i Schweiz. Han är en ledande uttolkare av vår tids musik och samarbetar med några av världens främsta tonsättare. Han är även en entusiastisk kammarmusiker, pedagog och ackompanjatör.

Polstjärnepriset – delfinal i Vänersborg 10 januari

NU är det dags för tävlingsmomenten i Polstjärnepriset 2015. Vi ser fram emot en spännande tävling kan vi också presentera en stjärnglänsande inramning på såväl delfinal som final. De 8 främsta från första tävlingsomgången gör upp om fyra finalplatser. Som vanligt framför våra tävlings- och kursdeltagare både kammar- och orkestermusik, men i år har vi några extra glansfyllda inslag!

Delfinal, Lördag 10 januari kl. 13.00 Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg FRI ENTRÉ

Konferencier: Bo Knutsson

Final, Söndag 11 januari kl. 17.00 Göteborgs konserthus

Konferencier: Malin Brandeby Berndtsson Dirigent: Andreas P Hansson

Buss utgår från Kommunhuset i Vänersborg kl 15, Vänerparken 15.10.
Ett 10-tal platser kvar! Anmälan till Christer Glännestrand – 0701-620366.
Pris: 125,- inkl pausfika!!!

Förutom de fyra finalisterna som kämpar om äran och priser på totalt 70 000 kr får ni uppleva storartad kammar- och orkestermusik framförd av alla tävlings- och kursdeltagare med fjolårets vinnare, violasten Albin Uusijärvi, som solist. Dessutom framträder han tillsammans med Ziyu He, Filip Graden, Ava Bahari och självaste Staffan Scheja!

I Polstjärneprisets jury 2015 sitter: Sten Cranner, (ordförande), Henrik von Sydow (vice ordförande), Neeme Järvi (hedersmedlem), Karin Dornbusch (blås), Ola Karlsson (stråk), Frøydis Ree Wekre (blås), Arve Tellefsen (stråk), Staffan Scheja (piano). Polstjärnepriset är en prestigefylld tävling för unga musiker i åldern 14-18 år som spelar orkesterinstrument eller piano.

För mer information kontakta Klara Blomdahl på klara.blomdahl@vanersborg.se eller 0701-62 95 13. eller www.vanersborg.se/polstjarnepriset