månadsarkiv: mars 2015

Steal

Torsdag 2 april kl. 20.00

Skärtorsdagsblues – Steal a Dame

Quality Hotel, Vänersborg Biljettpris 200 kronor (medlem 120 kronor)

En annorlunda och spännande Skärtorsdagsblues! Musiken är en tidlös blandning av pop, rock, jazz, blues och soul.

I bandet medverkar Medverkar gör: Jan Gustafson sång, Carl Klintenberg gitarr, Torbjörn Sörqvist och Magnus Gustafsson sax, Sixten Hay och Patrik Björsjö trombon, Stefan Rahkonen trumpet, Lars Moberg gitarr, Thomas Johansson bas, Mattias Sämberg keyboard, Bertil Sunnerqvist tummor, Aja Ling, Paula Nyman och Annelie Jacobsson körsång.

EFTERBAND:

”Efterband” – Erik Forsberg Band med EF git/sång, Johan Magnusson bas och August Glännestrand trummor.Vi kommer ha öppet lite längre denna kväll för mer musik och efterfest! Välkomna!

Läs mer under Konsertkalender

Lisa Bodelius Kvartett – 26 mars kl 19.30 – Förband: Miles från N3

Festsalen, Folkets hus, Vänersborg

Biljettpris 150 kronor (medlem 120 kronor)

Lisa Bodelius är en av våra mest intressanta trombonkaraktärer inom svensk jazz idag. Hösten 2013 släppte hon det kritikerrosade debutalbumet Hela tiden med Lisa Bodelius Quartet. Våren 2014 blev hon utsedd till årets Alice Babs-stipendiat! Från och med hösten 2014 är Lisa också anställd på heltid i Bohuslän Big Bands trombonsektion.
Hon har studerat jazz vid Fridhems Folkhögskola och tog 2012 en kandidatexamen i jazztrombon vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Förutom sin egen kvartett spelar Lisa även med bl.a Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra, Peter Knudsen Eight och Fröken Lundstedt-Amanda Jenssen. Lisa medverkar i olika storband: Blue House Jazz Orchestra, Norrbotten Big Band, Visby Storband och Håkan Broström New Places Orchestra.

Lisa Bodelius Quartet serverar en ny jazz med inspirationskällor som Lars Gullin, Charles Mingus, Gabriel Fauré, Joni Mitchell och inte minst hela livet självt komponerar Bodelius sin säreget gränslösa musik.

I bandet ingår Lisa Bodelius trombon/komposition/arrangemang, Edin Nahlin piano/keyboards, Max Thornberg bas, Gustav Nahlin trummor.

Viktor Stener och Lana Zuzic + VMFs årsmöte 22 mars

Söndag 22 mars kl. 16.30

08381e749a-Viktor Stener Pianist 1

Viktor Stener solo + Lana Zuzic

Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg, Biljettpris 120 kronor (medlem 80 kronor)

Viktor Stener är en ung pianist, som efter uppväxten i Vänersborg studerat på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Staffan Scheja och på Barratt Due musikkinstitutt i Oslo för den legendariske tjeckiske pianisten Jiri Hlinka. Han blev utsedd till “Ung Pianosolist” vid Göteborgs Pianofestival 2012 och har mottagit en rad stipendier genom åren både för sitt solistiska och kammarmusikaliska spel. Vid kvällens konsert presenterar han ett intressant och mångsidigt program och operasångerskan Lana Zuzic gästar.

Efter konserten hålls årsmöte i Vänersborgs Musikförening kl. 18 i Festsalen, Folkets hus. Kom och gör din stämma hörd om program, utbud och föreningens verksamhet i stort! Utdelning av Musikföreningens ungdomsstipendium.

Kärt återseende – Monica Borrfors och Gösta Nilsson trio 12 mars!

Många har längtat efter denna kvartett! Och nu är de tillbaka!

fh_monica_borrfors

Bebop lives!

Monica Borrfors är något av en institution inom svensk jazzsång. Med sin kvintett turnerade hon i hela 24 år i Sverige och stora delar av världen, vann en Grammis och spelade in tre skivor. Sedan dess har det blivit ett 10-tal CD och otaliga konserter från duo till storband och körer med program bestående av jazz, visa och poesi. I ”Bebop lives” varvas musiken från jazzens ”gyllene epok” med berättelser om låtarna, tidsandan och legender som Coltrane, Silver, Davis, Monk, Golson m.fl. men säkert också Monica Z.
I trion ingår Gösta Nilsson piano, Filip Ekman bas, Jesper Kviberg trummor.
Biljettpris 180 kr, medlem 120kr, LPK 140 kr.
Köket erbjuder Jazzmeny.