månadsarkiv: april 2015

Kulturspektakel och Rigoletto!

Rigoletto

Den tragiska historien om den olycklige hovnarren som försöker skydda sin dotter mot världens ondska, och i synnerhet mot den notoriske flickjägaren Hertigen av Mantua, kan berättas om och om igen på nya sätt. Regissören Rikard Bergqvist berättar den så här: Rigoletto är allt-i-allo på ett lyxigt men skumt gym. Hans chef, en sexmissbrukande finansman och politiker, inleder en farlig relation med Rigolettos dotter Gilda – och hjälpredan förvandlas till hämnare …

Läs mer och boka här: http://www.vastsverige.com/sv/visittrollhattanvanersborg/products/191250/Rigoletto/

Kulturspektaklet

Under en helkväll visar Kulturens Vänersborg upp sig i all sin glans. Här blir det musik, sång och dans – allt med lokal förankring och med riktigt hög kvalitet. Formatet är intimt och du får en unik nära-konsten-upplevelse. Självklart kommer vi att ta vara på miljön i tältet och skapa trivsam cirkuskänsla.

Läs mer och boka här: http://www.vastsverige.com/sv/visittrollhattanvanersborg/products/191253/Kulturspektaklet/

Birger Sjöberg med Sveriges vissångar-elit! 19 april kl 18.00

Skärmavbild 2015-04-09 kl. 21.48.49

Bekymrens gråa flock – konsert på Vänersborgs Teater
Söndag 19 april kl 18.00  Biljettpris: 200 kronor (medlem 120 kronor) Förköp: Folkets hus tel 0521-57 57 57

Sångboken med 50 nya tonsättningar av Birger Sjöbergs dikter kom i höstas, nu följer två konserter. Några av tonsättarna framför sina sånger till eget ackompanjemang, beledsagade av en ungdomlig stråkkvartett från Vänersborg. Medverkande: Dan Berglund, Carl-Axel Dominique, Sven Kristersson, Maria Lindström och Mikael Samuelson tillsammans med Alexkvartetten från Musikerutbildning Vänersborgs (MUV) vid Birger Sjöberggymnasiet.

Bekymrens gråa flock är en ny sångbok med tonsatta dikter ur Birger Sjöbergs efterlämnade material. Det är några av våra förnämligaste sångare och musiker som bidragit. Ulf Dageby, Carl-Axel Dominique, Sven Kristersson, Mikael Samuelson och Birger Sjöberg-pristagaren Maria Lindström har gjort ny musik till Sjöbergs texter. Birger Sjöbergs egen musik till Fridavisorna är ju på sitt sätt fulländad och ouppnåelig och hur vår tids tonsättare tar sig an Sjöbergs dikter blir en stor upplevelse att ta del av. Sångerna får nu världspremiär vid kvällens helkväll på Vänersborgs teater och framförs av Dan Berglund, Carl-Axel Dominique, Sven Kristersson, Maria Lindström och Mikael Samuelson tillsammans med Alexkvartetten från Vänersborgs Young String Academy.

Triojazz och stråkkvartett 9 april – Emil Brandqvist

Torsdag 9 april kl. 19.30
Emil Brandqvist Trio & MALVA stråkkvartett (vikarierar för Sjöströmska)
Festsalen, Folkets hus, Vänersborg Biljettpris 150 kronor (medlem 120 kronor)

Emil Brandqvist Trio bildades 2005 och har hunnit ge ut två kritikerrosade skivor i eget namn. Den senaste ”Breathe Out” är ett samarbete mellan trion och Sjöströmska. Vi bjuds in i ett meditativt musiklandskap som genom slingrande melodier tar oss vidare till öppnande improvisationer. Musiken tar oss bort från stadens höga tempo och ger oss möjlighet att andas ut vid det öppna havet. Emil Brandqvist trummor, Tuomas Turunen piano, Max Thornberg bas.