månadsarkiv: juli 2015

LLEWELLYN JAZZ på Hotell Herne 23/7 kl 19.00

LLEWELLYN JAZZ

En brevbärare, en servitör, och två bruksmaskinister. En kombination som inte låter särskilt musikalisk. Men så fort skiften är slut så möts dessa arbetare upp och förvandlas från trötta sommarjobbare till lovande unga musiker.
Llewellyn Jazz – En kvartett från Trollhättan och Vänersborg som tillsammans framför en repertoar bestående av den gamla skolans jazz så väl som den nya. Icke att förglömma medlemmarnas egna kompositioner som berör både lycka och sorg samt bjuder på en hel del lekfullhet.
Namnet är hämtat från Llewellyn Lloyd, den galne upptäcksresaren som under 1800-talets första hälft försökte tämja björnar på sin gård i Vänersborg. I samma kvarter som kvartetten nu repar.
Axel Johansson – Tenorsax
Erik Forsberg – Gitarr
Johan Magnusson – Bas
August Glännestrand – Trummor
Alla medlemmar är före detta estet-musikelever och har spelat tillsammans på olika håll. Vi har spelat tillsammans bland annat genom Vänersborgs jazzkurs och ensembleverksamheten på N3 i Trollhättan. För samtliga väntar studier på folkhögskolor som Fridhem, Södra Vätterbyggden och Ingesund till hösten.

EBBOT LUNDBERG kommer till Vänersborgs Musikförening! 16 juli kl 19.00 med Håkan Broström New Places Orchestra!

Torsdag 16 juli, Vänerparken – utescenen mellan Vänerparken och Marinan. De flesta publikplatser under tälttak. God tillgänglighet för rörelsehindrade. Ingen platsnumrering!
Entré 200:-, medlem och ungdom under 20: 150:- /Entrékassan öppnar kl 18.00.
Förköp: Turistbyrån Vänersborg, Järnvägsbacken 1 (Vänersborgs jvstn), 0521-13509
Rama in besöket med en öl/glas vin och härlig räkmacka på Strand Hotell – tfn 0521-13850 (säkrast att förboka).

10926180_919010138162820_5286753417920642862_oEBBOT

Håll i hatten Vänersborg för nu blir det finfrämmat! Ett av Sveriges bästa storband tillsammans med Ebbot Lundberg, sångaren i Soundtrack Of Our Lives som förra året blev Ebbot med hela svenska folket genom sitt deltagande i tv-programmer ‘Så mycket bättre’. För det första så är det otrolig oväntat att Ebbot sjunger storband, denna levande rocklegend i klädd kaftan med en framtoning som Skogsmulle goes rock ‘n roll. Vad ska detta bli? På torsdag blir det konsert i Vänerparken när Jazz på Terazz tillfälligt flyttar dit.

New Places Orchestra leds av altsaxofonisten Håkan Broström. Han räknas som en av Sveriges vassaste blåsare och har också varit konstnärlig ledare i Norrbotten big band de senaste tre åren, ett kontrakt han precis avslutat. Han har en egen hyllad kvartett och har varit sideman till flera stora som Tim Hagans, Bobo Stenson, Palle Danielsson, Viktoria Tolstoy, Rigmor Gustafsson, Esbjörn Svensson, Adam Nussbaum m fl. NPO är Stockholmbaserat och består av gräddan av stadens elit.

Ebbot Lundberg har gjort sig ett namn som frontfigur i inte bara ett utan två av den svenska rockhistoriens bästa och viktigaste band. Med Union Carbide Productions kaotiska och provokativa rock’n’roll nådde han internationell kultstatus under andra hälften av 80-talet. Men det var med bandet som föddes ur Carbides spillror som Ebbot lade världen för sina fötter på allvar. The Soundtrack of Our Lives bildades 1995 och släppte året efter sitt debutalbum ”Welcome to the Infant Freebase” som prisades med en Grammis för Årets nykomling. 2013 var Ebbot Lunderg en av deltagarna i TV4s oerhört populära serie Så Mycket Bättre. Hans tolkningar av de andra artisternas låtar visade upp en bredd i hans uttryck och förmågan att omvandla vad som helst genom ett unikt artistiskt filter.

HAPPY JAZZ PLEASE på torsdag 9/7 kl 19.00

Jazz på Terrazz på Quality hotel rullar vidare i sommarvärmen!

På torsdag kommer efterlängtade bandet HAPPY JAZZ PLEASE! Ett lokalt förankrat band med musiker från Vänersborg, Mellerud, Bengtsfors och Uddevalla! Efter publikens efterfrågan har vi lyckats få hit dem igen! VÄLKOMNA! Obs! Kom i tid för bästa matsplats.

Besök bandets hemsida för smakprov på musik och mer info! www.happyjazz.se

Aff JpT 150709HappyJazz New

(klicka på bilderna för att förstora)