månadsarkiv: september 2015

Torsdag 1 Okt kl 19.00
HaJoLaJo

imageBlå scenen, Folkets hus, Vänersborg

Det blir extra internationellt denna kväll. HaJoLaJo spelar egenkompo- nerad musik. Samtliga medlemmar skriver för bandet och deras egna distinkta komponeringsstil samt improvisationsspråk skapar en spännande fusion.
Mötet mellan tre länder, fyra olika musiker och komponister med starka röster skapar ett nytt sound, både geografiskt och musikaliskt. I gruppen ingår Hanna Paulsberg saxofon, John Holmström piano, Lars Ekman bas och Joonas Leppänen trummor.
Förband: Miles från N3 Trollhättan

Susanna Risberg Trio + Malin Wättring 24 sept kl 19.00

Torsdag 24 Sep kl 19.00

Susanna Risberg Trio feat. Malin Wättring

Blå scenen, Folkets hus, Vänersborg, Biljettpris 160:- (medlem 120:-)

”Jag inser att hon med största sannolikhet kommer att bli en av Sveriges främsta gitarrister i sinom tid”, sa legenden Janne Schaffer om Susanna Risberg. Redan som 16-åring avbröt hon studierna i Göteborg och gav sig av till Berklee i USA för att studera musik. Åtta år senare har hon gästat storband och symfoniorkestrar, turnerat i Norden och vunnit bland annat prestigefyllda Jimi Hendrix Award i USA. Musiken består av standards och originalmusik. I trion ingår Gustaf Hielm (Mats och Morgan band, Meshuggah m fl) bas, Jonathan Lundberg (Jonathan Lundberg band m fl) trummor och gästartist för kvällen är Malin Wättring saxofon, en av landets mest uppmärksammade unga saxofonister!

Kom och lyssna på det absolut hetaste inom den unga jazzen! Det andras tradition, nytt och fräscht och färgsprakande. Musiker som menar allvar i en fantasisk blandning av kompetens och stjänglans!

Malin SONY DSC

Stjärnskott från New York i Vänersborg! 18 sept kl 18.00

Fredag 18 Sept kl 18.00, Festsalen Folkets hus

Emelie-Anne Gendron och Mattias Jacobsson Schulstal

Med både en bländande teknik och en känslig musikalitet har violinisten Emilie-Anne Gendron hyllats världen över. New York Times lyfter fram henne som briljant solist men hon är även en flitigt verksam kammarmu- siker. I dag har hon sin bas i New York men hennes framträdanden har sänts både i radio och i TV världen över.

På Juilliard School of Music i New York träffade hon Mattias Jacobsson Schulstad. Han säger själv att han blev gitarrist av två anledningar: heavy metalbandet Metallica och den spanske gitarristen Andrés Segovia. Efter sin debut vid sjutton års ålder har han etablerat sig som en av de ledande gitarristerna i sin generation. Förboka gärna mingeltallrik på Folkets Hus. Samarrangemang med Kultur i Väst.

Mingeltallrik

THE GROOVE – Anders Kjellberg – Kjell Jansson – Björn Cedergren 10/9 kl 19

2015-09-10 The Groove med logga

Torsdag 10 Sept kl 19.00 Blå scenen, Folkets Hus

THE GROOVE

Här kommer en konsertupplevelse med jazzmusik för dig som gillar råsväng, groove och blues, som inte räds det enkla råa, starka, fria och basala. För detta är starkt. Inte i volym mätt men i energi. Trion bjuder på musik av Jimmy Garrison, John Coltrane, Sonny Rollins, Ornette Coleman, Duke Ellington m.fl. ”The Groove närmar sig den här musikskatten med mycket kärlek… en trio som jag skulle vilja uppleva i en konsertsituation” (Torsten Eckermann om trions premiär-CD i musiktidningen LIRA). Gruppen består av Kjell Jansson bas, Anders Kjellberg trummor, Björn Cedergren sopran- och tenorsax och basklarinett. Samtliga tre medlem- mar är kända från många sammanhang och har medverkat på en mängd plattor och turnerat flitigt.

BILJETTPRIS 160 KRONOR (MEDLEM 120 KRONOR