månadsarkiv: november 2015

Onsdag 9 december kl 19.00
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg
2015-12-09 Duo-du-reve
Duo du Rêve är Jana Jarkovská flöjt och Bohumír Stehlík piano. De har med sitt charmiga och fullödiga spel på kort tid vunnit den europeiska publikens hjärtan. Med en teknisk virtuositet, en färg­rik palett av musikaliska uttryck och en sällsynt artistisk närvaro spås de unga tjeckiska musikerna stora internationella karriärer.

Jana Jarkovská har bland annat studerat på Konservatoriet och på Academy of Performing Arts i Prag samt vid Conservatorio Giuseppe Verdi i Milano. Hon konserterar regelbundet i Europa och i USA och kommer till konserten direkt från konserter i New York. Hon är medlem i ensemblerna Bellatrix och Morgenstern Ensemble.

Bohumír Stehlík började sin musikerutbildning i Prag och har senare kompletterat med studier vid Musikhögskolan i Stockholm och den klassiska utbildningen på Edsbergs Slott. Han har varit pristagare i de internationella tävlingarna Virtuosi per Musica Pianoforte, ProMusicis International Award och Concertino Praga.

Jana Jarkovská kommer direkt från en konsert i New York till Vänersborg, så det är en spännande duo som är på väg att lägga världen för sina fötter!

Samarrangemang mellan Vänersborgs Musikförening,  Kultur i Väst, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

Biljetter:
Förköp Folkets Hus och VISIT, Vänersborg
I entrén konsertdagen en timme före konserten.

Biljettpris: 150 kr (medlem 120 kr), ungdom med Kultur i Väst-kort gratis

Saxofonisten Henrik Gad, 26 november kl 19.00 Skivrelease!

2015-11-26 Henrik press

HENRIK GAD QUARTET – Skivrelease!!

26 NOVEMBER kl 19.00, Blå Scenen, Folkets Hus Vänersborg

Henrik Gad är nu för tiden Vänersborgare men han är född i Härnösand. Han började spela jazz redan som 8-åring. När andra barn var på disco, satt Henrik hemma och lyssnade på jazz och diggade jazzens legender. Efter sin musikerutbildning i Göteborg blev han fast medlem i det turnerande Diggiloo-konceptet och frilansade inte sällan i sällskap som Bohuslän Big Band och andra större sammanhang. Det finns inte många artister som han inte har spelat med! Efter ett tag tog saknaden efter jazzen i mindre grupp över.  Han blev medlem i jazzkvartetten FREDAR som fick ett namn internationellt men när bandet lades ner startade Henrik sin egen kvartett, Henrik Gad Quartet som i kväll har release för debutskivan ”For you”! På skivan hör ni hans eget material som är influerat av 60-talets hard bop. Joe Hendersson, John Coltrane m fl har varit starka influenser men mitt i allt finns också en ton av det nordiska vemodet. En fin tolkning av Börje Fredrikssons musik finns också med på skivan. Allt i en dynamisk, musikalisk färgfull blandning.

I kvartetten finns, förutom Henrik: Simon Westman piano, Mattias Grönroos bas och Jon-Erik Björänge trummor. Sångerskan Anna Lundqvist gästar också bandet denna kväll.

Tradjazz-sväng med Spicy advice ragtime band den 13 november kl 19.00

2015-11-13 Spicy Advise STOR

SVÄNG TILL MAX PÅ FREDAG DEN 13 NOV!

Spicy advice ragtime band gästar Vänersborg med dunder och brak. Bandet spelar musik från New Orleans och vann 2007 tävlingen Euro jazz Festival för sin avspända med energifyllda akt.

De säger att inspirationen kommer från Bunk Johnson, Jelly Roll Morton, Bessie Smith och Louis Armstrong och det kan ju bara blir bra, som ni hör. Välkommen till Musikföreningen på fredag för att digga loss till ett av Sveriges roligaste och mest fartfyllda jazzgäng!

13 NOV, Folkets hus, Festsalen kl 19.00

Biljettpris: 200 Kronor (medlem 150 kronor)

VARMT VÄLKOMMEN!