månadsarkiv: december 2015

2016-01-16 Mare Balticum foto

Lördag 16 januari kl 16.00

Festsalen, Folkets hus, Vänersborg, 160 Kronor (medlem 120 kronor)

Mellan ljus och mörker

Nattens toner

Skymningen faller, nattväktaren blåser i sitt horn och sjunger att allt är väl i staden. Under en enda mörk natt kan det hända väldigt mycket: Barnen sover stilla, unga älskande par möts i smyg, någon ligger sömnlös med ångestfyllda tankar, en annan hänger sig åt ljuva drömmar.

Musikerna som presenterar den nattliga färden är Ensemble Mare Balticum från Kristianstad som står för specialkompetens inom verksamhetsområdet tidig musik (fram till och med 1600-talet), framför allt från länderna kring Östersjön – för såväl vuxna som för barn och ungdom.

I Ensemble Mare Balticum ingår sång, barockviolin, blockflöjt, gotisk harpa, skalmeja, luta, teorb, mandora, vihuela de mano, kontrabas, violone, basgamba, barockfiol, medeltida fiddla, rebec, lira da braccio, marintrumpet, vevlira, dulcian, trombon som trakteras av Ute Goedecke, Per Mattsson, Tommy Johansson, Stefan Wikström, Fredrik Persson och Dario Losciale.

Konserten arrangeras av Vänersborgs Musikförening i samarbete med Musik i Syd, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet. Läs mer under Konsertkalender.

Alla våra konserter har funktionsnedsättningsanpassade lokaler.

MELLANDAGSBLUES! – bara Pugh!

MÅNDAG 28 DECEMBER KL. 20.00

Mellandagsblues med Archie – bara Pugh

QUALITY HOTEL, VÄNERSBORG BILJETTPRIS 200 KRONOR (MEDLEM 150 KRONOR)

2015-12-28 Archie

Med programrubriken ”Bara Pugh” hyllar gruppen Archie från Väners- borg och Trollhättan en av Sveriges största rockartister, tillika låtskrivare, genom tiderna Pugh Rogefeldt. Pugh har en snart 50-årig karriär bakom sig. Han debuterade 1969 med albumet ”Ja dä ä dä” och har sedan släppt ett 15-tal skivor.
Archie har gjort ett urval av sina favoriter, som framförts vid olika konser- ter och väckt mycket stor uppskattning. Repertoaren utgörs av både kända och kanske lite mer okända låtar.
Gruppen består av Jörgen Lindberg sång/munspel/gitarr, Kaj Karlsson gitarr, Thomas Rundström gitarr/slide/sång, Anders Lundholm bas/sång, Benny Larsson piano/hammondorgel/sång och Bertil Sunnerkvist trummor.