månadsarkiv: februari 2016

Prisad munspelare till Vänersborg – 25 februari kl 19.00, Blå scenen Folkets hus.

Filip Jers Quartet

2016-02-25 Filip Jers nr 2

Filip Jers Quartet

25 FEBRUARI kl 19.00, Blå scenen, Folkets hus

BILJETTER: 160 KRONOR (MEDLEM 120 KRONOR)

I kvartetten har Filip förfinat idén om mötet mellan jazz och traditionella folkmelodier, där munspelet utgör huvudinstrumentet.  Han spelar flera olika sorters munspel som kromatiskt munspel, blues- munspel och basmunspel. Han spelar också mungiga, gitarr och dragspel. Gruppen i övrigt består av Henrik Hallberg gitarr, Johan Lindbom bas och Wille Alin trummor. November 2015 tilldelades Filip Jers Björn J:son Lindh-priset!. KVARTETTEN VANN OCKSÅ NYLIGEN MANIFESTPRISET – FÖR BÄSTA FOLKSKIVA – GRATTIS!

”Filip Jers är internationellt respekterad munspelare med ett brett musikaliskt spektrum. Jers har vid 27 års ålder turnerat i närmare 30-tal länder över Europa, Asien, Amerika och Afrika.

Munspel är hans huvudinstrument och på det instrument tog han 2011 en masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Filip Jers har vunnit två guld vid det officiella munspels-VM, World Harmonica Championships 2005, Trossingen Tyskland.

Filip Jers jobbar regelbundet med Filip Jers Quartet, Stockholm Lisboa Project och Primus Motor. Han är ofta anlitad som som gästmusiker med andra artister och musikprojekt. Han har medverkat på över 30 skivproduktioner som studiomusiker med munspel.

Filip har på kort tid blivit en av Europas ledande munspelare och hans rykte ökar mer och mer över hela världen. Förutom spela konserter undervisar han i munspel bl.a vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.”

Sång, harpa och kontrabas med Margareta Bengtson och Anders Jormin 14 februari kl 16.30

2016-02-14 Anders Jormin 2016-02-14 Margareta Bengtson

Söndag 14 februari kl 16.30
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Biljetter: Folkets Hus och VISIT Vänersborg samt entrékassan konsertdagen från kl 15.30

Biljettpris: vuxna 200 kronor, ungdom 100 kronor (medlem 150 kronor)

Arrangör: Vänersborgs Musikförening i samarbete med Kultur i Väst, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet

Sång, harpa och kontrabas med Margareta Bengtson och Anders Jormin

Två unika musikaliska personligheter på samma scen. Två udda soloinstrument i samma rum. Margareta Bengtson, sång och harpa, och Anders Jormin, kontrabas, möts i ett musikaliskt drömland där allt är möjligt och allt är föränderligt.

Margareta Bengtson, harpist utbildad vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm, är kanske mest känd för den breda publiken som en av medlemmarna i vokalgruppen the Real Group som rönt stora framgångar både i Sverige och internationellt. Efter att hon lämnade vokalgruppen har hon framträtt både som sångerska och harpist i en rad sammanhang. Hon har samarbetat med Sveriges jazzelit såväl som med körer och orkestrar.

Kontrabasisten och kompositören Anders Jormin är en av Sveriges absolut främsta improvisationsmusiker, med en lång karriär även på den internationella musikscenen. Han har spelat med en rad jazzlegender, han är mångfaldigt prisbelönt, bland annat med det prestigefyllda Jan Johansson-priset. Som pedagog har han professurer både vid Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Duon spelar musik av bland andra Ravel, de Frumerie, Rangström, Ellington och Joni Mitchell, där styckena ställs i kontrast till eller smälter samman i nya färger med improvisationer, egna kompositioner, melodier och poetiska reflexioner.