månadsarkiv: mars 2016

RIGMOR GUSTAFSSON med Vargöns Storband 3 april 18.00

Söndagen den 3 april får vi finfrämmat i Vänersborg. Rigmor Gustafsson, ev av Sveriges stora jazzexporter och världsartister gör en konsert tillsammans med Vargöns storband under ledning av Sixten Hay. De bjuder på jazzpärlor och musik från Rigmors repertoar.

Vänersborgs Teater, Folkets hus kl 18.00

BILJETTER: 250:- (medlem 200:-)

Rigmor är uppvuxen i musikfamilj utanför Grums i Värmland och har gedigen utbildning både från Kungliga musikhögskolan i Stockholm och New York. Hon slog igenom 1993 och har sedan dess rönt stora framgångar som en av våra bästa jazzsångerskor, runt hela jordklotet.

2016-04-03 Gustafsson_Rigmor_02_by_Andreas_Lundberg

2016-04-03 Vargöns storband

Skärtorsagsbluesen – en funkig historia!

Rebecka and the Funky flakes tar Quality hotel i besittning den 24/3 kl 20.00

Bluesdoftande soulfunk med ett mission att berätta gömda historier om gömda musiker. Ett fasligt sväng och spelglädje med sångerskan Rebecka och sitta band från Göteborg. Med en blandning av eget och covers hyllas kvinnliga ikoner inom genren som Chaka Kahn, Mavis Staples, Betty Davis och Brides of Funkenstein.

Bandet består av:

Rebecka Lindstedt sång, Paulina Moberg trombon, Martina Norén trumpet, Friden Tolke sax,

Hampus Andersson klaviatur, Jakob Román gitarr, Annika Törnqvist bas,

Ylva Fahlström Myrman sång/perc och Malin Almgren trummor.

Hyllningskonsert till Jussi Björling 20/3

Da Capo-hyllning till Jussi Björling

Söndag 20/3 kl 16.00 Festsalen Folkets hus, Vänersborg

Biljetter 160:- (medlem 100:-)

Den 9 februari 1944 var det storfrämmande i Vänersborg. Då gästades kyrkan av den store operastjärnan och en av världens främste tenorer Jussi Björling och det kom så mycket folk att alla inte fick plats.
Drygt 70 år senare har Jussi Björling fått en värdig efterföljare – tenoren Tobias Westman. Han erövrade rangen som 2015 års bästa Jussi när Mats Larsson-Gothes opera om den frejdade och problematiske tenoren, Silverfågeln, uruppfördes i Vattnäs konsertlada i Mora, Dalarnas enda konserthus. Tobias hamnade för sin del i rampljuset direkt efter det att han, en elev nyss utexaminerad från Operahögskolan, fått chansen att använda sin röstbegåvning i en optimal roll. ”En ny tenor, som gick långt över det vanliga”, skrev facktidskriften OPUS och hamnade då på listan över de artister som gjort mest avtryck och intryck i musiklivet 2015.

Tobias är endast 25 år gammal och kommer ursprungligen från Nacka. Efter gymnasiet blev det först Kulturama i Stockholm innan han kom in på Operahögskolan och 2015 tog sin examen. Recensionerna i tidningarna är översvallande och jämförs hela tiden med den musikaliska förebilden Jussi Björling.

Vid konserten spelar Thomas Rudberg piano. Han är också 25 år och född i Belgien men flyttade till Sverige i tioårsåldern. Efter studier på Lilla Akademien i Stockholm började han spela för Staffan Scheja vid Edsbergs Musikinstitut, där han bland annat varit studiekamrat med Daniel Tengberg från Vargön. Han är nu en av landets främsta unga pianister.

HYLLNINGSKONSERT till Svend Asmussen med Mads Tolling! 9 feb kl 19.00

2016-03-09 Mads Tolling 2016-03-09 Mads-violin33

ONSDAG 9 MARS KL. 19.00,  VÄNERSBORGS TEATER

MADS TOLLING QUARTET CELEBRATING SVEND ASMUSSEN

Den tvåfaldige Grammy Award-vinnande danske violinisten Mads Tolling hyllar i denna konsert jazzikonen Svend Asmussen, även kallad ”The Fiddling Viking”.
Svend Asmussen fyllde 100 år den 28 februari och Mads Tolling ger oss i sin konsertturné en inblick i Svends olika musikaliska samarbeten. Populära låtar som Honeysuckle Rose, June Night och Scandinavian Shuffle finns med i programmet.
Med Mads spelar gitarristen Jacob Fischer och basisten Kasper Tagel, båda från Danmark, samt trummisen Snorre Kirk från Norge.