månadsarkiv: april 2016

Hasse och Tage hyllas av glatt sångargäng! 14 april!

660_HasseÅtage

TORSDAG 14 APRIL KL. 19.00, VÄNERSBORGS TEATER

Utifrån Svenska Ords klassiska revyer har bandet åstadkommit något alldeles extra! En musikförställning med alltifrån en (1) till åtta musiker på scenen, med nyskrivna arrangemang för sånggrupp och med nyskriven text, som ger ny kontext åt originaltexten! Så kan Hasse å Tage återta sin rättmätiga plats, där de göra sig som allra bäst, nämligen i samtiden.

Anna-Karin Westerlund – sång, Maria Andersson -sång, Lisa Björänge – sång, Per Mörner Ringström – sång, Klas Toreson-sång/sax – sång, Gunnar Åkerhielm – piano, Max Thornberg – bas, Willy Alin – trummor

Ung prisad duo spelar ny klassisk musik! Söndag 10 april

Söndag 10 april kl 16.30 Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Biljetter: 160 kr (medlem 100 kr), skolungdom (15 år- ) 80 kr

2016-04-10 Duo Hästbacka Persson

Duo Hästbacka Persson

Söndagen den 10 april gästar Duo Hästbacka Persson Folkets Hus i Vänersborg. Duon som består av pianisten Christopher Hästbacka och saxofonisten Linn Persson har samarbetat sen 2009 och haft stor framgång både i Sverige och internationellt.

År 2013 representerade de Sverige i Palanga, Litauen, under deras kulturfestival och 2015 blev de uttagna till musikbiennalen Ung och Lovande i Västerås av Kammarmusikförbundet.

Individuellt har de också haft framgång. 2014 var Linn uttagen till Ljunggrenska tävlingen och varit finalist i Polstjärnepriset i Vänersborg. I januari i år var Christopher en av tre finalister i Sveriges främsta solisttävling, Solistpriset.

Vid konserten kommer publiken att bjudas på en blandning av originalmusik och transkriptioner. Musiken som kommer att presenteras är allt från Astor Piazzollas omtyckta Histoire du Tango via fransk romantisk impressionism i fransyskan Fernande Decrucks Sonate till Lars Ekströms mörka Cry my dreams som skildrar kriget i forna Jugoslavien under 1990-talet. En spännande konsert med ett par av landets främsta unga musiker!

Arrangör är Vänersborgs Musikförening i samarbete med Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

Biljetter: 160 kr (medlem 100 kr), skolungdom (15 år- ) 80 kr