månadsarkiv: maj 2016

Här är sommarens Jazz på Terazz-program! Vi startar 9 juni. Välkomna!

Sommarens Jazz på Terazz-program! Varmt välkomna!

Plats: Quality hotel

Entrén öppnar kl 18.00, musik från kl 19.00

Entré: 120 kronor (medlemmar 100kronor)

————————————————————————————————————————————–

Wermland Jazz Quartet
-          Torsdag 9/6                  Wermland Jazz Quartet
Hemmasonen och trummisen August Glännestrands nya grupp sammansatt av studiekamrater från Musikhögskolan i Ingesund/Arvika. Albin Bryntesson git, Sandra Dal sång, August Glännestrand trummor och Josef Einarsson bas.

13221232_10153469077346689_3275782527705712722_o
-          Torsdag 16/6               Enorson-Svahn B3-6
Oemotståndlig orgel-jazz av en sextett välmeriterade instrumentallärare från Vänersborg!Musiken är Bluesbaserad svängig jazz, snabba upptempolåtar, men också vackra ballader och olika stilarter.
Magnus Enorson Hammond B3, Per Laang sax, Patrik Janson tr, Sixten Hay tb, Peter Friestedt g och Conny Svahn tr.

M3R_3_Foto-Johan__Wingborg_
-          Torsdag 30/6               Majornas 3dje Rote
Inte jazz precis men svängigt så det förslår. Majornas gjorde stor succé på Munays körkonsert 24/4. Gruppens musik har otvivelaktigt sina rötter i den svenska folkmusiken, men med något vidgade vyer. Idag kan man säga att bandet spelar en  mix av brittisk, amerikansk och svensk folkmusik med egna, svenska texter. På repertoaren finns både låtar med en klar amerikansk cajun- prägel, låtar i ”Dylan- anda”, skotska reels och låtar i svensk folkmusik och vistradition.
Göran Berg g/dobro/s, Lasse Gustafsson fi/dursp/s, Stefan Kirchhoff b/s, Göran Premberg fi/s, Thomas Sjöstrand slv/s

Alex jazz
-          Torsdag 7/7                  A Tribute to Nat ”King” Cole – Alexander Lövmark/Anders Gabrielsson kvartett
En kvartett som framför 50-tals jazz i en anda inspirerad av Nat King Cole’s trio med sång/piano, gitarr och bas. Swing möter ömsom smäktande, ömsom halsbrytande arrangemang skrivna av gruppens ledstjärna Alexander Lövmark (sång, piano). Bandet fullbordas av Mattias Grönros (kontrabas), Anders Gabrielson (saxofon) och Martin Freidlitz (gitarr).

Jonas baryton
-          Torsdag 14/7               Reunion – Bertil ”Jonas” Jonasson Kvartett
Bertil är något av en doldis för publiken men inte för utövande jazzmusiker. Bertil är född i Dals Ed, uppvuxen i Borås men bor nu i Västerås. Återförening med barndomskompisen och spelkamraten från Vänersborg/Vänersnäs, pianisten Bosse Andersson, kanske en ännu större doldis. Anders Söderling spelar trummor och Börje Svensson bas. En rutinerad kvartett som bjuder på musik av Lars  Gullin, Gerschwin, Cole Porter  m.fl.

More than a pair
-          Torsdag 21/7               More Than a Pair
En riktig familjegrupp bestående av ”äkta” paret Samuel Olsson tr/flh och Pernilla Andersson s samt ytterligare två bröder Olsson, nämligen William sax/fl och Edward trummor. Sextetten kompletteras av meriterade Stefan Wingefors på keyb och Adam Lindblom bas. Gruppen bjuder på utåtriktad vokaljazz, låtar ur The Great American Songbook, andra tilltalande låtar, mustig Swing, luftig Swing, lite New Orleans, raska tempon, en gnutta Blues, ballader, tendenser av Bop, en Jazzbacill, tre gram Karibiskt … Kan innehålla spår av instrumental jazz.

SNART DAGS FÖR AQUA BLÅ! 3-6 Juni.

Härliga sommartid! Det betyder festivalen Aqua blå och visfestivalen som Musikföresningen arrangerar på Hamngatan (utanför Koppargrillen).

Här har Ni länk till mer info: http://www.vastsverige.com/aquabla/

aqua-bla

Årets program för visfestivalen (mer detaljer under menyn Aqua Blå)

FREDAG 3 juni:

-          KL 18   Peter Bohlin s/g

-          KL 20   Daniel Lemma & Hot This Year Band

-          KL 22   Dofhiort´n

LÖRDAG 4 juni:

-          KL 16   Astid Melén solo

-          KL 18   Ingela & Ingmar

-          KL 20   Sofie Livebrant (trio)

-          KL 22   Jack Vreeswijk med band