månadsarkiv: september 2016

ONSDAG 28 SEPTEMBER KL. 19.00
KARIN KROG TRIO
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG
Dags för besök av legendariska jazzsångerskan Karin Krog. Karin begick sin debut i Oslo 1955. Hon har sedan dess en omfattande internationell karriär där hon framträtt med internationella stjärnor som Archie Shepp, Red Mitchell
och Bengt Hallberg. Karin Krog är en av Norges främsta jazzvokalister som samtidigt hyser stort internationellt anseende. Hon är en skolad artist med enastående tonkontroll och musikförståelse. Repertoaren spänner från blues, originalkompositioner av nutida komponister och amerikanska standards till elektroniskt bearbetad vokalkonst. I hennes trio ingår Terje Gewelt bas och Tom Olstad trummor, båda med omfattande internationella erfarenheter. På gitarr återfinns svensken Staffan William Olsson, boende i Oslo sedan 1986, men som medverkat i bland annat Hawk On Flight. I samarbete med Norsk Jazzforum, Norska Ambassaden och Svensk Jazz.

Danskt besök den 18:e september!

NY KLASSISK MUSIK MED DANSK ENSEMBLE

Morten Kargaard Septet

Söndag 18 september kl 17 Festsalen, Folkets hus i Vänersborg

På söndag startar den klassiska musiken sina konserter i Vänersborg med danska Morten Kargaard Septet som för närvarande är på turné i Sverige. Septetten har precis spelat in sin andra CD efter att den första blev mycket positivt mottagen. Gruppen har konserterat mycket i Danmark och håller nu på att få sitt internationella genombrott med flera konserter i Sverige och Tyskland. Dessutom har gruppen blivit efterfrågad vid flera musikfestivaler, bland annat Bornholms Musikfestival och Hamburg Sommerfestival.

Gruppens ledare Morten Kargaard komponerar och arrangerar musik för en annorlunda sättning bestående av bland annat medlemmar från Köpenhamns Filharmoniker. Musiken kan betraktas som musik i klassisk stil och alla medlemmarna i gruppen är klassiskt skolade. I sina kompositioner till septetten skapar Morten Kargaard en hybrid av klassisk och rytmisk musik som smälter samman till nyskapande färgklanger, där skönheten aldrig är långt borta. Musiken kan också betraktas som gränsöverskridande mellan klassisk musik och jazz.

I recensionerna kan man läsa om ”en unik upplevelse”, ”musik för ren njutning”, ”vacker musik” och om en ”mästare på färgklanger”.

I ensemblen ingår Mette Termansen oboe, Maj Berit Guassore trumpet, Karen Johanne Pedersen violin, Jákup Lützen viola, Samira Dayyani cello, Lars Johnsen kontrabas och Morten Kargaard gitarr.

Konserten arrangeras av Vänersborgs Musikförening i samarbete med Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

Biljettpris 160 kronor (medlem 100 kronor)

Klipp från Bornholms musikfestival 2014:

Flygel och Filmfest med MUSICMUSICMUSIC och Joona Toivanen kl 18.00

2016-09-22-joona-pressbild2016-09-22-mmm-pressbild

TORSDAG 22 SEPTEMBER KL. 18.00 (OBS! TIDEN)

FLYGEL- OCH FILMFEST
JOONA TOIVANEN & MUSICMUSICMUSIC FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Pianisten Joona Toivanen, etablerad jazzstjärna i Finland, släpper skivan ”Lone Room” för solopiano och inleder kvällen med sin musik. Du hamnar
i gränslandet av klassisk konstmusik och preparerad flygel med nordiska jazztoner. En ljudupplevelse du inte hört förut!
Fabian (piano) och Josef Kallerdahl (bas) tillsammans med trummisen Micha- el Edlund bildar trion MusicMusicMusic. Under Göteborgs filmfestival fick de i uppdrag att skriva ny musik till stumfilmen IT (1927) och det blev så bra att de nu visar upp slutresultatet runt om i Sverige. Filmen introduceras av Ingmari Olsbänning. I pausen kan du äta en matbit från Folkets Hus-baren. Samarbete med Vänersborg Filmstudio.

Smakprov på kvällen:

Joona Toivanen

MusicMusicMusic (obs, inte musiken från filmen)