månadsarkiv: januari 2017

KLUBB GÖSTA öppnar säsongen och sedan blir det musik för Gryning och Skymning! Vilken helg!

2017-01-27-klubb-go%cc%88sta-max-schultz

ay6T7s2KFREDAG 29 JANUARI KL.18.00
KLUBB GÖSTA med Max Schultz

BLÅ SCENEN FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Klubb Gösta är tillbaka igen med bluesdoftande jazzgitarristen Max Schultz som gäst! Svängig jazz med B3a i husbandet utlovas. Låtar från Schultz gedigna karriär som en av Sveriges mest framstående jazzgitarrister. Startade i bandet Mynta och har sedan dess jobbat med allt i från Herbie Hancock till Rebecca Thörnqvist. Lotterier, Jazz-Quiz med Gösta, god mat och dryck och som alltid: ett trevligt fredagshäng! Välkomna! BILJETTER: 160 KRONOR (medlem 120 kronor)

SÖNDAG 29 JANUARI KL.16.00

GRYNING OCH SKYMNING – KLARAKVARTETTEN

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Klarakvartetten, som snart funnits i tjugo år, är en av få kvartetter som funnits så lång tid med originalmedlemmar. Den har gjort sig känd för sitt samspel, breda stilkänsla och goda publikkontakt och stannar gärna på ett eftersnack med publiken.

Konserten har fått namnet Gryning och skymning och presenterar musik av Purcell, Haydns Soluppgångskvartett som följs av musik av von Webern. Andrea Tarrodi, en ung svensk kompositör som fått lovord för sitt klockrena sinne för färg, form och skönhet presenteras efter paus tillsammans med 1900-talskompositörerna Josef Eriksson och Hugo Wolff.

I Klarakvartetten ingår Dieter Schöning och Viveca Rydén Mårtensson violin, Johanna Fridolfsson viola och Lena Bergström cello.

Biljettkassan öppnar kl 15. Fika finns att köpa i pausen.

Konserten presenteras i samarbete med Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

Polstjärnepriset – delfinal och kammarkonsert

POLSTJÄRNEPRIS

TORSDAG 5 JANUARI KL.15.00

DELFINAL I POLSTJÄRNEPRISET

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Polstjärnepriset firar 10-årsjubileum och årets konserter kommer därför självklart bli extra festliga, men mer än så avslöjas inte nu! Under delfinalen får de åtta tävlande åtta minuter vardera för att övertyga juryn. Som vanligt bjuds publiken även på andra musikaliska inslag i form av både gästspel på scenen och kammarmusik i pausen när juryn överlägger. De tävlande är:

Du som vill följa de duktiga ungdomarna hela vägen till finalen är välkommen att boka plats i vår buss till finalen i Göteborgs konserthus.
I samarbete med Vänersborgs kommun.

FREDAG 6 JANUARI KL 18.00

POLSTJÄRNEPRISETS KAMMARKONSERT

VÄNERSBORGS KYRKA

Numera arrangeras även en kammarmusikkonsert under Polstjärnepri- sets tävlingsdagar. För varje år lockar både tävlingen och kursen till sig fler och fler riktigt duktiga ungdomar och de är verkligen väl värda en egen konsert där de bara kan njuta av att spela utan några tävlingsnerver. I denna konsert möter du både årets och tidigare års tävlande, utvalda kursdeltagare, utländska stjärnskott samt en och annan av de fantastiska instruktörerna och jurymedlemmarna.

När dessa musiker spelar kammar- och orkestermusik tillsammans lovar vi att ljuv musik uppstår! Välkommen till en fantastisk kväll som når helt nya musikaliska höjder.

FRITT INTRÄDE

www.vanersborg.se/polstjarnepriset