månadsarkiv: februari 2017

Polstjärneprisets jubileumsfirande fortsätter…

Inbjudan till konsert med Polstjärneprisets vinnare 2017

26 februari kl. 12.00, Festsalen, Folkets Hus Vänersborg

Hjärtligt välkomna till en Vänersborgskonsert med Polstjärneprisets vinnare, Alva Holm. Hon framträder som solist, men även som kammar- och orkestermusiker tillsammans med över 20 andra talangfulla ungdomar från Sverige, Danmark och Norge. Bland annat spelas Bachs konsert för violin, oboe och stråkar, Bartoks Rumänska folkdanser och Saint-Saëns´ Introduktion och Rondo Capriccioso.

Musikerna ska sedan vidare till Trollhättan för ett kortare framträdande på Aurorafestivalen och erbjuder publiken att följa med utan extrakostnad!

Konsertbiljetter 160 kr för vuxna (100 kr för medlem i musikföreningen) och 80 krför ungdomar 15-20 år. Barn under 15 år samt ungdomar med Kultur i Västkort fri entré. Biljetten gäller även för Aurora Festivalens konsert kl 15.00 på Hebeteatern, Trollhättan och vid behov för busstransfer till Trollhättan. Önskan om busstransfer anmäls med ett enkelt meddelande (namn och antal personer) senast 23:e februari till musikakademi@vanersborg.se.

Arrangör: Vänersborgs Musikförening, Vänersborgs kommun, Västra Götalandsregionen, Forum Vänersborg

vinnare_1

Mai Agan och Håkan Broström SPIRIT – Jazz/fusion med estnisk touch!

TORSDAG 23 FEBRUARI kl 19.00
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS
BILJETTPRIS 160:- (medlem 120:-)
2017-02-23 Agan-Broström bildAgan/Broström Spirit är ett samarbete mellan saxofonisten, kompositören och arrangören Håkan Broström och Mai Agan, stjärnbasisten från Estland som är på god väg skaffa sig världsrykte. De har målsättningen att skriva hälften var av materialet men de skriver också en stor del tillsammans. Musiken kan kallas jazzfusion men med en mix av många olika influenser och med stort fokus på elbasen och dess möjligheter. Kvartetten kompletteras av pianisten Anna Gréta Sigurðardóttir och slagverkaren Rasmus Blixt.

Håkan Broström – alto/sopransaxofon
Mai Agan – bas
Anna Greta Sigurdirdottir – piano/keys
Rasmus Blixt – trummor

UNGA MUSIKER 13 februari kl. 19.00, Festsalen Folkets hus

2017-02-13 Unga musiker

MÅNDAG 13 FEBRUARI KL. 19.00
UNGA MUSIKER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Nu är det dags igen! Solister från avslutningsklasserna vid Musikerutbildning i Vänersborg framför vid konserten verk från musikens olika epoker. Flera av eleverna kommer att bjuda på den repertoar som de ska spela vid sina inträdesprov till musikhögskolor till våren. Det blir musik för stråkar, blåsare och piano. Pianisten Ha Young Sula ackompanjerar eleverna.

Rullande Saxofoner 10 feb kl 18.00

FREDAG 10 FEBRUARI KL. 18.00

ROLLIN ́ PHONES

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

IMG_0870

Sedan 1986 har saxofonkvartetten Rollin ́ Phones varit en viktig del av svenskt musikliv. Den är en mångsidig kammarmusikensemble och repertoaren sträcker sig från klassiska standardverk och transkriptioner till verk av samtida tonsättare. Den har blivit tillägnad ett flertal verk av både svenska och utländska kompositörer. Dess artistiska skicklighet och publikkontakt vid konserterna har blivit en del av kvartettens signum och specialitet.

Saxofonkvartetten Rollin ́ Phones består av Tove Nylund sopransaxofon, Kristin Uglar altsaxofon, Edith Bakker tenorsaxofon och Neta Norén bary- tonsaxofon. I Folkets Hus-baren erbjuds något fredagsgott. Samarrangemang med Kultur i Väst.

Förbandet ”Ett Undantag” underhåller innan konserten med Rollin’ Phones.
Bandet består av: Matilda Schyborger-sång, Erik Flink-sax, Mattias Ulmestrand-trummor, Kim Bernlo-gitarr, Samuel Eklind-bas. Ett Undantag spelar allt från egenskriven, traditionell och omskriven jazz.