månadsarkiv: mars 2017

Almaz Yebio Twist ‘n’ Shout – Skånsk jazz med en twist!

Almaz affisch

TORSDAGEN 6 APRIL kl 19.00 Blå Scenen Folkets Hus Vänersborg
Biljetter 160:- (medlem 120:-), Musikstuderande – fri entré (övriga studenter 50:-)

När Almaz Yebio Twist’n’Shout gjorde sin debut på Jazzfesten i Malmö 1996 var det förvisso en av höjdpunkterna bland sextio-sjuttio framträdanden, men de representerade också det nya gardet. Gränslös ambition och hunger, nyfikenhet och ungdomens orädda upptäckarlust. Kvartetten kastade sig ut i en av jazzens naknaste och mest krävande utmaningar – den ackordslösa. Det som uppstod där och då, var ett unikt musikaliskt manifest. De hade några års intensivt arbete med gruppen fram till millenieskiftet, men har sedan dess gjort andra saker på olika håll.

När de sågs för några månader sedan insåg de att det var 20 år sedan de startade gruppen, och hur kul och spännande det skulle vara att återförenas igen.
Med så många erfarenheter rikare, i musiken och livet i övrigt, var det ingen tvekan: -  ”Klart vi ska spela ihop.”
Bandet bjuder på torsdag på eget material, från den gamla repertoarnen och nyaskrivet.

Karl-Martin Almqvist - träblås
Mattias Hjorth - kontrabas
Peter Nilsson - trummor
Almaz Yebio - sång

KLUBB GÖSTA PÅ FREDAG!

IMG_1104

Lyssna på Karin Hammar här: www.youtube.com/playlist?list=PL3VLNiKs4hZr3jrNWy1j23GxJeIC_pbea

Trombonisten Karin Hammar är kvällens hedersgäst. Mer flexibel musiker får man leta efter. Hon släppte nyligen en skiva med egen kvartett som knockade hela jazzsverige, spelar med i SVTs Doobidoo-orkester, har spelat i Bohuslän Big Band i över 10 år och har tillsammans med sin syster Mimmi i Sliding Hammers satt trombonduo på kartan!

KLUBB GÖSTA öppnar kl. 18 och välkomnar er med bästa buffén, god dryck och roliga tävlingar och Göstas jazz-quiz.
Husbandet består av Magnus Enorson bas, Simon Westman -piano, Tomas Hansson trummor, Henrik Gad saxofon och Anna Lundqvist sång.

Kammarmusik med Trio Nova 19 mars kl 19.00

SÖNDAG 19 MARS KL. 16.00
TRIO NOVA
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Trio Nova är idag en etablerad pianotrio i Sverige. Medlemmarna har sammanförts av en gemensam kärlek till kammarmusiken. Alla är redan välkända musiker baserade i Stockholm. Klara Hellgren är till vardags konsertmästare i Uppsala Kammarsolister, Kati Raitinen jobbar som solocellist i Kungliga Hovkapellet samt spelar med trion Zilliacus/Persson/ Raitinen och Terés Löf är en av landets mest meriterade pianister med soloframträdanden med ett flertal av landets orkestrar.
Svensk, fransk och rysk musik står på kvällens program.

2017-03-19 Trio Nova Photo E Joenniemi