månadsarkiv: juni 2017

Tobias Grim/Eric Liftig Kvartett 29 juni kl 19.00

Grim – Liftig Kvartett

En kväll för alla musikälskare. Bandet tar med sig sina favorit pärlor ifrån den amerikanska jazzrepertoaren för en vacker och svängig konsert på Jazz på Terazz . Gruppen kommer spela musik av bl.a. Charlie Parker, John Coltrane, Charles Lloyd och Miles Davies.

Eric Liftig är en viktig jazzprofil i Göteborg och även mästare på att ordna jam sessions och driver Belevue jazz club. På det sättet lärde Tobias, Adam och Eric känna varandra.
Den 4e medlemmen i gruppen är trumslagaren Anders Kjellberg. En musiker som många kallar Sveriges bästa jazztrummis efter att ha hört honom live.

Bandet:
Eric Liftig är en Amerikansk tenorsaxofonist, med förkärlek till Amerikansk jazz,bor i Göteborg sedan 30 år. Han driver jazzklubben Bellevue jazz club.

Tobias Grim är en mångsidig jazzgitarrist som är uppväxt i Vänersborg.
Hans känsla för olika musikaliska stilar och virtuositet gör honom till en av de mest intressanta gitarrister vi har idag i Sverige.
Anders Kjellberg har sedan mitten av 70-talet berikat svensk jazz med sitt trumspel. Anders har samarbetat med pianister som Lars Jansson och Bobo Stenson och artister som Rigmor Gustafsson och Monica Zetterlund. Kjellberg har också framträtt internationellt med musiker som Don Cherry och har turnerat över hela världen.

Bandets basist Adam Lindblom har tidigare spelat på jazz på Terazz med gruppen More than a pair. Han är en svängig och lyrisk kontrabasist som hörs i många grupper från Göteborgsregionen.

Quality hotell,Vänersborg. Kl 19.00, biljetter 120:- (medlemmar 100:-)

IMG_1724L

JAZZ PÅ TERRAZZ- alla datum 2017

8 juni -premiär MALLORCA, August Glännestrand med trio
15 juni Tribute to Ella med Margareta Evmark/Rolf Jardemark
29 juni Tobias Grim-Eric Liftig kvartett från Göteborg
6 juli LSDz – Lindborg/Sjöstedt/Fredriksson. Dansband blir jazzklassiker!
13 juli – Organ, Sticks and Strings – (Rixman/Kallerdahl/Källfelt) feat. Anna Lundqvist och Henrik Gad, sång och saxofon.
20 juli Celso Paco & Dynamo de Luxe med bl a Johan Björklund på trummor, ett fantastiskt sväng och musikalisk glädje
Alla konserter är på Quality Hotell och startar kl 19.00, biljetter 120 kronor/medlem 100 kronor. Mer info finns veckan innan konserten samt på vår Facebook-sida. VARMT VÄLKOMNA I SOMMAR!

JAZZ PÅ TERRAZZ – 15 juni Rolf Jardemark och Margareta Evmark trio

Torsd 15 juni – JAZZ PÅ TERRAZZ kl 19.00, Quality Hotel. Biljetter 120 kronor/medlem 100 kronor
”Tributet o Ella” – Trion Evmark-Jardemark-Pokratnieks hyllar ”The first lady of song” Ella Fitzgerald 100 år 2017. Margareta Evmark sång och kontrabas, Rolf Jardemark git och Pauls Pokratnieks (Lettland) trummor.

Evmark-Jardemark

Margaretha bjuder på många olika konstellationer allt i från duo till att vara storbandssolist och med ”A tribute to Ella,!first lady of song” har hon turnerat mycket och fått stor uppskattning – en ”föreställning ” som hon gestaltar på ett mycket levande sätt.Musiker som hon har jobbat med är bla. Jan Allan, Erik Norström, Svante Thuresson, Nils Landgren, Bohuslän Big Band, Dan Evmark och Anders Hagberg.
Gitarristen Rolf Jardemark har arbetat 30 år som musiker och gett ut tio album i eget namn. Representerad i Scott Yanows bok ”The Great Jazz Guitarists”.  Spelat med bl a Michael Ruff, Lars Danielsson, Al Harewood, Yasuhito Mori, Rune Gustafsson, Bohuslän Big Band, Bob Mintzer. m.fl. Jamvärd på Jazzklubben Nefertitis tisdagsklubb Playhouse.  Medverkat i över 60 TV-produktioner och i ett flertal uppsättningar på GöteborgsOperan.

Pauls Pokratnieks kommer från Lettland med är nu verksam frilansmusiker och trummis boendes i Göteborg, efter avslutade studier på Högskola för scen och musik.