månadsarkiv: juli 2017

Årets Jazzfest! 4 augusti kl 17.00-22.30

IMG_2185

Jazzkurs Vänersborgs avslutning startar upp vår jazzfest. Fem ensembler har avslutningskonsert för oss och visar upp vad de har jobbat med under veckan. Sedan kommer årets gästlärare i ett gemensamt gästspel och avslutande akt blir Lars Jansson trio med Hans Ulrik.

Årets gästlärare är: Samuel Hällkvist, gitarr (Jazz i  Sverige-pristagare musiker med bas i Malmö), Cecilia Persson, piano (flerfaldig pristagare av Jazzkatten och hyllad kompositör från Stockholm), Mai Again, bas (nytt stjärnskott på himlen, bor i Stockholm men är född i Estland, som redan turnérar runt hela världen men allt från jazz till countrystjärnor), Henrik Gad, saxofon (Vänersborgare som har spelat med allt och alla, är från Härnösand från början), Lisbeth Diers, slagverk (dansk medborgare men är en återkommande musiker i band från Sverige decennier tillbaka. En av nordens svängigaste musiker, i allt från jazz till konstmusik via folkmusik).

Sista Jazz på Terrazz – 20 juli! Celso Paco & The dynamo DeLuxe

20 juli kl 19.00 Quality hotel, Vänersborg 160 kronor (medlem 100 kronor)

Celso Paco & The Dynamo DeLuxe står på vår Terrazz-scen och avslutar sommarens serie med jazzkonserter.
Celso Paco DDL

I centrum står den moçambiquanske sångaren, kompositören och slagverkaren Celso Paco. Gruppen startades 2004 av medlemmar ur det forna kultafrobandet Mama Malumma. Kompositionerna utgår ofta från afrikanska genrers. Bandet består av musiker som låter sig påverkas av allt som ger blodomloppet näring inom konst och musik – därför blir soundet unikt.

Celso Paco är uppvuxen med moçambiquansk musik och dans, tolkar traditionella sånger från trakterna kring hemstaden Maputo och har inspirerats av musik från grannländer som Sydafrika och Zimbabwe. Förutom övriga pan-afrikanska stilar har även den internationella rock- och jazzscenen gjort starkt intryck.

Celso sjunger om personliga upplevelser och reflektioner. Språket varierar, ronga, portugisiska, engelska och franska.

Oavsett var musiken har sitt stilmässiga ursprung så är Celso Paco & Dynamo deLuxe besjälade av afromusikens poesi, groove och energi.

Orgeljazz på trio! – Jazz på Terrazz 13 juli

IMG_1948

Nästa Jazz på Terrazz 13 juli kl 19.00 Quality Hotel. Jazzmeny i baren och sol på himlen. Välkomna!

”Organ, Sticks and Strings” från Göteborg:
Fredrik Rixman – gitarr
Fabian Kallerdahl – orgel
Lade Källfelt – trummor
Gäster:
Anna Lundqvist – sång
Henrik Gad – tenorsaxofon

På scenen står då en väldigt spännande gitarrist från Göteborg – Fredrik Rixman och hans trio. Fredrik är lite av en doldis i jazzsammanhang, åtminstone för Vänersborgarna. Hans första besök som musiker var för en vecka sedan då han stod för mycket njutbar mainstreamjazz vid Skräcklestugan tillsammans med basisten Martin Olsson och Anna Lundqvist. Skrapar man lite på ytan framträder en gitarrist med många strängar. Fredrik är inte bara en väldigt spännande gitarrist, han också klubbägare – driver sedan 2015 klubben ”Unity” i Göteborg.

Fredriks göteborgsbaserade trio bjuder på härlig orgeltriojazz med den traditionella baslösa sättningen – Orgel, gitarr och trummor. Det blir standards, eget matetial och Pat Metheny som hyllas med några låtar. I denna trion har han med sig Fabian Kallerdahl, en av Sveriges bästa jazzpianister samt trummisen Lars Källfelt, en omtyckt och flitigt anlitad trummis i jazzkretsar. Som grädde på moset gästas trion av Anna Lundqvist och Henrik Gad, sång respektive tenorsaxofon.

JAZZ PÅ TERRAZZ 6 juli – LSD!

Nästa JAZZ PÅ TERRAZZ 6 juli, kl 19.00 på Quality hotel

IMG_1799

Ett skepp kommer lastat – med LSD!
Naturligtvis inte med det som ni tänker på utan jazztrion LSD. Det är en stockholmsbaserad trio med tre av Sveriges absolut vassaste svängigaste musiker. Saxofon – Fredrik Lindborg, som vi också såg i rollen som Arne Domnerus i Monica Z filmen som kom ut för några år sedan, Daniel Fredriksson spelar trummor och Martin Sjöstedt spelar bas.

Det har regnat priser över de tre musikerna. Martin Sjöstedt tilldelades det prestigefulla Bert Levin-Stipendiet 2015. Tidigare utsågs Martin som 2014 års mottagare av Jan Johansson stipendiet, Fredrik belönades med Arne Domnerus guldsax och Daniel med Ronnie Garder-priset.
Trion varvar humor, sväng och ett otroligt tekniskt kunnande till en magisk afton. Till Jazz på Terrazz tar de med sig sitt nya projekt – dansbandsmusik som skapats om till blivande jazzklassiker. Ja ni hörde rätt och vi kan intyga att det är ngt ni aldrig hört förut. Måste upplevas live.

Arr: Vänersborg Musikförening/Vänersborg kommun

IMG_1799