månadsarkiv: september 2017

J.D.G.D.R.
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

2017-09-14 jdgdr bari-8588 vmf

I denna grupp, ledd av trumpetaren Dan Johansson och saxofonisten Magnus Dölerud, samlas fem musiker vars vägar under åren korsats i en rad olika konstellationer. Med dessa rutinerade musiker följer en lång lista av samlade projekt och ensembler, från Keith Jarretts European Quartet, via Fredrik Norén Band och Norrbotten Big Band till en mängd framståen- de storband, ensembler och internationella samarbeten.
G i gruppnamnet står för vänersborgsbördige pianisten Torbjörn Gulz, till vardags lektor vid Kungl.Musikhögskolan i Stockholm. Övriga är Palle Da- nielsson bas och Fredrik Rundqvist trummor. J.D.G.D.R. kommer att bjuda på en väl avvägd mix från jazzens standardrepertoar och nyskriven musik. Allt framfört i ett kommunikativt, kreativt, rytmiskt och melodiskt flöde.

”Romantikens mästare” med prisbelönt duo 10 september!

2017-09-10 Potenza och Volt ver 3 foto Linn Therese VMF
SÖNDAG 10 SEPTEMBER KL. 17.00
ROMANTIKENS MÄSTARE
VOLT & POTENZA DUO
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Pianisterna Oda Voltersvik och Giulio Potenza vann i maj 2017 första pris
i Bradshaw & Buono International Piano Competition i Carnegie Hall i
New York. Duon bildades 2014 och har sedan dess framträtt bland annat
i St Martin in the Fields, Palermo Classica International Festival och på Griegfestivalen i Bergen. De brinner för sitt gemensamma intresse att föra ut musik för fyra händer. Norska Oda Voltersvik framträder både som solist och kammarmusiker i olika sammanhang. Italienske Giulio Potenza är efter studier i Italien och England nu verksam i London.

Programmet ”Romantikens mästare” innehåller verk av Chopin, Grieg, Liszt, Rachmaninov och Dvorak.