månadsarkiv: oktober 2017

Aurorafestival 2-4 november

2-4 november

Höstens Aurorafestival äger rum i Vänersborg. Denna festival är i grunden en festival för de små ensemblerna, för det lilla rummet. Följ med Aurora Chamber Orchestra och alla de ungdomar från när och fjärran som deltar
i festivalveckan. De flesta av dem kommer att bo i privata värdfamiljer och kan du ta emot en Aurora-student får du en nära kontakt med framtidens förnämsta musiker och fribiljetter till flera av konserterna. Kontakta i så fall Vänersborgs Musikförening. Artister, lokaler och tider meddelas senare. Programmet presenteras i september, då också biljetterna släpps.

För information och biljettbokning – www.auroramusic.se

Dansk prisad ståkkvartett i Vänersborg 29/10

Prisad dansk stråkkvartett

Söndag 29 oktober kl 16.00 (obs! tiden)
Nightingale String Quartet
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

IMG_2993

Kulturveckan i Vänersborg fortsätter på söndag med danska Nightingale String Quartet. Kvartetten består av fyra danska tjejer som ursprungligen var studiekamrater vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Nu har de spelat ihop i tio år och rönt stor uppskattning runt om i världen. De har erhållit flera priser både i och utanför Danmark. Kvartetten har gjort turnéer i Kina, Ryssland, Brasilien, USA och runt om i Europa och 2014 gjorde de sin debut i Wigmore Hall i London. Sverige har de gästat ett flertal gånger men nu är det premiärdags för Vänersborg. Deras skivinspelningar har prisats bland annat som Årets bästa kammarmusikinspelning av BBC Music Magazine och de blev utsedda till ”Young Artist of the Year” av brittiska tidskriften Gramophone. Nightingale String Quartet består av Gunvor Sihm och Josefine Dalsgaard violin, Marie Broholt Jensen viola och Louisa Schwab cello. Konserten ingår i Vänersborgs kommuns kulturvecka.

smakprov hittar du här: https://youtu.be/meF8CGZWfF4

Melodic Melange – jazz och musik från olika hörn

2017-10-26Melodic Melange

TORSDAG 26 OKTOBER KL. 19.00
MELODIC MELANGE
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Improvisation och gränsöverskridande samarbeten är kännetecknande för Anders Hagberg, och hans projekt inkluderar ofta musiker från olika gen- rer och kulturer. I denna nya kvartett förenar han några av sina favoritmu- siker från olika samarbeten. Musiken kan beskrivas som ett andlöst möte mellan nordisk jazz och arabisk maqam. Med telepatisk kommunikation skapar musikerna en detaljrik väv av teman, rytmer och klanger och en mångfald av musikaliska färger och uttryck.

De fyra bandmedlemmarna är Anders Hagberg flöjter/sopransaxofon, Ahmad al Khatib oud, Johannes Lundberg kontrabas/röst och Lisbeth Diers slagverk.