månadsarkiv: april 2018

Mats Lidström cello, Leif Kaner-Lidström, Young String Academy – SVANEN, inte en men fyra. Söndag 22/4 kl 16.00

3DB17842-2586-4E7D-BC00-B175F580B522
Söndag 22 april kl. 16.00
SVANEN – INTE EN MEN FYRA!
Mats Lidström cello, Leif Kaner-Lidström, Young String Academy
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

På söndag avslutas vårsäsongen i Vänersborgs Musikförening med besök av världscellisten Mats Lidström. Han började sin karriär i Göteborg med den legendariska Maja Vogl som lärare. Därefter följde studier på anrika Julliard School i New York för cellisten Leonard Rose. Mats Lidström har arbetat som solocellist i bland andra Londonorkestrarna Royal Philharmonic Orchestra och St Martin in the Fields, Los Angeles Philharmonic med flera stora orkestrar i världen. Han har dessutom varit solist med flera av de främsta orkestrarna som exempelvis London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Berliner Symphoniker, Czech Philharmonic och Dallas Symphony Orchestra, och då framträtt med många av världens främsta dirigenter.
Sedan 1993 är han professor vid Royal Academy of Music i London och gästlärare vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. I Vänersborg är han sedan några år jurymedlem i Polstjärnepriset.
Dessutom är Mats Lidström kompositör och musik av honom framförs vid konserten.
Programmet, där han ackompanjeras av sin son Leif Kaner-Lidström, kretsar kring musik kring Svanen. Konserten innehåller musik av bland andra Saint-Saëns, Prokofieff och Sjostakovitj.
Vid konserten medverkar även Young String Academy med. Efter framträdandet i TV-programmet Skavlan för någon vecka sedan har lovorden haglat över ungdomarna.
Konserten arrangeras av 75-årsjubilerande Vänersborgs Musikförening i samarbete med Musikakademi Vänersborg, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.

Hanna Paulsberg Concept feat. Magnus Broo 19/4

F01DEEAC-44C3-4104-A0A6-2B0BCE866DC2

TORSDAG 19 APRIL KL. 19.00

HANNA PAULSBERG CONCEPT FEAT MAGNUS BROO
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Här kommer ett av Norges mest färgstarka jazzband! Under de senaste åren har kvartetten producerat kraftfull, innovativ, melodisk jazz med tydliga influenser från den amerikanska jazztraditionen. Kvartetten vann Young Nordic Jazz Comets och Trondheim Jazzfestivals talangpris 2011 och året därpå gav de ut debuten Waltz for Lilli som hyllades av både norsk och internationell press.

Kvartetten leds av saxofonisten och kompositören Hanna Paulsberg, en vital kraft på den norska jazzscenen och består i övrigt av Oscar Grönberg piano, Trygve Waldemar Fiske kontrabas och Hans Hulbækmo trummor. Dessutom dyker Magnus Broo upp som den alltid spelglade och energi- laddade trumpetaren. Konserten är en del av Hannas masterutbildning.

Club classic – kom och quiza i den klassiska musikens värld!

FREDAG 13 APRIL KL. 18.00
CLUB CLASSIC MED MAGNUS HOLMANDER, ALFREDO SALVADOR OCH IRINA SEROTIUK
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

28F43A4B-DB40-4903-AC5A-9BF26C7E8DB1

Konsertsäsongens andra Club Classic presenterar klarinettisten Magnus Holmander och pianisten Alfredo Salvador samt accordeonisten Irina Serotiuk. Magnus Holmander utbildade sig vid Musikerprogrammet i Vänersborg och har sedan tagit examen vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm. Våren 2017 vann han och Irina tävlingen Ung & Lovande och fick då omdömet ”med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suve- ränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld”. Kvällen inleds vid 18-tiden för de som vill träffas över en bit mat och trevlig samvaro. En timme senare blir det musikquiz och kvällen avslutas vid 20-tiden med en liten konsert.
I samarbete med Musikakademi Vänersborg.