månadsarkiv: september 2018

FREDAG 28 SEPTEMBER KL. 18.00
CLUB CLASSIC MED SKALLSJÖ SOMMARORKESTER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Välkommen till Club Classic, som är både en avspänd inkörsport till den klassiska musiken och samtidigt en rolig utmaning för alla som redan älskar den. Under trevliga former med buffé och musikquiz med kvällens artister, avslutas kvällen med en liten konsert. Kvällens artister är Skallsjö sommarorkester och publiken får möta en kammarmusikalisk upplevelse av rang! Orkestern startades för sex år sedan på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg och består nu av unga musiker som avslutat eller snart avslutar sin högre musikaliska utbildning. I Sjostakovitjs första pianokonsert i c-moll, en udda kombination av instru- ment med stråk, piano och trumpet, är två ex-vänersborgare solister – Maja Korp piano och Jonathan Jennesjö trumpet. Dessutom blir det musik av Mendelssohn, Puccini och Atterberg.

2018-09-28 Club Classic 3 Skallsjö

Mikael Rammel band 23/9 – Till dig

SÖNDAG 23 SEPTEMBER KL. 18.00

MIKAEL RAMEL BAND TILL DEJ

VÄNERSBORGS TEATER

07C0D052-AF76-4032-BFA4-C3C2D146204E

Mikael Ramel som tillsammans med systern Lotta kunde höras på Aqua Blå festivalen för några år sedan, uppträder här med sin grupp med lite annorlunda stilinriktning.
I gruppen ingår kända musiker från kända band från den alternativa musikrörelsen på 70-talet. Själv medverkade Mikael i Fläsket brinner. På gitarr åter nns Kenny Håkansson känd från Kebnekajse. Basisten Göran Lagerberg minns vi från tiden i Tages, men även från 80-talets EGBA-uppsättning. På klaviatur medverkar Mats Öberg, som bland många andra spelat med Frank Zappa! Bakom trummorna sitter Benna Sörman, som bland många andra spelat med Magnus Uggla. Musiken vi kommer att få höra är naturligtvis baserad på de tidigare musikerfarenheterna men i uppdaterade versioner.

Tradjazzkväll med Second line! 13 september

C2A43495-5B29-4387-8D3B-36D45FD596F3

TORSDAG 13 SEPTEMBER KL. 19.00

SECOND LINE JAZZBAND

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Second Line Jazzband bildades 1989, då de esta medlemmarna var tonåringar. Idag är fortfarande fyra av bandets originalmedlemmar kvar. Ganska snabbt har man etablerat sig som ett av Europas mest populära traditionella jazzband och har en förmåga att växla stil, repertoar och musikaliska riktningar under en konsert. Bandet har framför allt gjort sig känt som ett liveband och har producerat fjorton CD och en DVD.

I bandet ingår Jesper Albrektsson trumpet/sång, Niklas Carlsson trom- bon/sång, Olof Skoog saxofoner/klarinett/sång, Per Bach kontrabas, Johan Horner trummor, Anders Wasén banjo.