månadsarkiv: oktober 2018

Klubb Gösta med finbesök 2/11!

8F15B534-1BDB-469D-A753-5367767AD5C7

FREDAG 2 NOVEMBER KL. 18.00

KLUBB GÖSTA MED MONICA DOMINIQUE OCH HUSBANDET

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Kvällens gäst Monica Dominique behöver nästan ingen presentation. Hon är som ett eget universum och en egen genre. Piano och orgel är hennes främsta instrument och mest känd är hon nog för bandet Solarplexus men även som sångare i Gals and Pals i slutet av 60-talet. Hon är fortfarande högaktuell, både med egen trio och på duo med Palle Danielsson. Vi är mycket stolta att få ha storheter som Monica på plats!
Gösta inleder kvällen med klurigt quiz och husbandet backar som vanligt upp vår gäst.
Vi öppnar kl. 18 för samkväm, mat och dryck.

Thomas Backman med ny grupp – 18 oktober!

TORSDAG 18 OKTOBER KL. 19.00

THOMAS BACKMAN

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

8AF2D4AE-12FE-4E37-8382-4D549C0373D8

Träblåsaren Thomas Backman har under många år hörts i grupper som Paavo, Klabbes Bank och Thymeshift eller med Sarah & Georg Riedel, Maia Hirasawa och Cecilia Persson. 2016 samlade Thomas några av sina favoritmu- siker och bandet ”Thomas Backman” såg dagens ljus. Tillsammans skapar de ett unikt sound med varierande stämningar och spännande instrumente- ringar. Gruppens debutalbum ”Did you have a good day, David?” släpps i slutet av augusti 2018, nästan releasekonsert alltså!
Musiken kombinerar element från bebop och frijazz till hiphop, indiepop och kammarmusik. Förutom multiträblåsaren Backman möter vi tre andra tunga namn på den svenska musikscenen – Jose ne Lindstrand keyboards/sång, Oskar Schönning bas/gitarr och Julia Schabbauer trummor/sång/keyboard.

En hyllning till krigets musikaliska hjältar – sön 7 oktober

SÖNDAG 7 OKTOBER KL. 17.00
HUNDRA ÅR SEDAN FÖRSTA VÄRLDSKRIGETS SLUT – EN HYLLNING TILL KRIGETS MUSIKALISKA HJÄLTAR
LÖVSTABRUKS KAMMARSOLISTER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG
unspecified

På söndag 7 oktober presenteras ett program och hyllning till första världskrigets musikaliska hjältar i Festsalen, Folkets hus i Vänersborg. På scenen finns Lövstabruks kammarsolister med gräddan av den unga svenska musikeliten.

Första världskriget startade 1914 och varade till den 11 november 1918. Kriget engagerade alla världens stormakter som samlades i två motsatta allianser – de allierade och centralmakterna. Kriget var världsomspännande men centrerat till Europa. Mer än nio miljoner soldater dödades och uppemot 20 miljoner människor dog av direkta krigsorsaker.

I höst är det alltså hundra år sedan första världskriget tog slut. I denna konsert med Lövstabruks kammarsolister hyllas krigets musikaliska hjältar. Arnold Schönberg tillbringade ett par perioder i ett militärläger, Maurice Ravel tjänstgjorde vid fronten, Fritz Kreisler var en patriot och skickades tidigt till östfronten, Lili Boulangers dog under krigets sista år. Edward Elgar deltog aldrig aktivt i kriget men var märkbart tagen av kriget destruktiva sida. Kompositörerna var alltså på olika sätt berörda av kriget och verken de komponerat har på olika sätt blivit mästerverk.

Artisterna i Lövstabruks kammarsolister tillhör alla den unga svenska musikeliten. Den tekniska skickligheten är avsevärd och framföranden präglas av entusiasm, fräschör och fullständig avsaknad av allt som kan smaka rutin. I Kammarsolisterna ingår Philip Zuckerman violin, Linnéa Meilink Andersson violin, Vidar Meilink Andersson viola, Antonio Hallongren cello och Thomas Rudberg piano.

FÖRELÄSNING torsdag 4 oktober – Hur låter Jazzen i dag?

TORSDAG 4 OKTOBER KL. 19.00
FÖREDRAG – HUR LÅTER JAZZEN IDAG?
RÅDHUSSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Magnus Nygren, chefredaktören för OrkesterJournalen – världens äldsta jazztidskrift, ger oss en inblick i vad som händer inom jazzen idag, nyheter och trender både i Sverige och utomlands. Finns plats för både retro och kreativa nyskapelser? Vad ryms i begreppet jazz? Väl valda låtar kommer att spelas och diskuteras.
Magnus drev under tio år sajten Soundofmusic. Under många år var han musikskribent på Svenska Dagbladet och på 90-talet arbetade han på lokaltidningen (TT)ELA.

Magnus N