månadsarkiv: november 2018

ODD SIZE

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

E3955F84-15DD-4586-BA91-40ED318C68B3

Att framföra Händels ”Messias” med bara fyra personer kan vid första anblicken verka omöjligt men ensemblen Odd Size har laborerat fram en egen version av mästerverket och resultatet blir något pånyttfött, sprittan- de, lekfullt, innerligt och möjligen en gnutta vansinnigt! Varken kör, orkester eller dirigent nns på plats – men lyssnaren kommer Händels odödliga musik riktigt nära!
Odd Size består av Elisabeth Holmertz sång, Per Buhre barockviolin/sång, Ingrid Andersson barockcello/sång samt Fredrik Bock barockgitarr/sång. I samarbete med Samspel.

Mathias Landaeus Trio, 8 nov kl 19.00

7C4AE7B3-F85D-48BC-A745-527A2E514526

På torsdag får Vänersborg Musikförening besök av Mathias Landaeus Trio. En trio med basen i Skåne/Köpenhamn. Mathias är en av Sveriges mest intressanta pianister då han och hans uttryck alltid befinner sig i gränslandet mellan avantgard och den traditionella jazzen. När han inte jobbar med egen musik finns han så väl i projekt med landets storband som i mindre konstellationer som side man. Han driver också jazzklubben Underground i Lund. Denna afton bjuder han på eget material samt några klassiker.

På trummor hittar ni stjärnskottet Cornelia Nilsson, kontrabasen spelas av välmeriterade Johnny Åhman och vid pianot Mathias Landaeus.