Cellon i fokus 17 februari, Daniel Tengberg och Thorleif Thedén.

Cellon i centrum – Musikföreningen firar 75 år

Mitt under brinnande krig bildades 1943 Vänersborgs Musikförening. Ett antal musikintresserade vänersborgare och en cellist från Göteborgs symfoniker, som låg i beredskap i Vänersborg, tyckte att det skulle hända något med musiklivet i Vänersborg. Cellisten hette Guido Vecchi och var legendarisk solocellist i Göteborgs symfoniker under 40 år! Och folk strömmade till och Musikföreningen fick 400 medlemmar redan första året.

Klassisk musik med kammarmusik och orkesterbesök från Göteborg präglade föreningen de första 50 åren. Men det förekom också besök av jazz-, vis- och folkmusikcelebriteter. 1994 berikades föreningen med jazz- och bluesmusik och gensvaret från musikintresserade blev stort. Medlemsantalet som varit i dalande under slutet av 1980-talet ligger nu åter på omkring 400 personer.

Europa, USA, Australien, Nya Zeeland, Japan, Sydafrika och Sydamerika. Överallt har Torleif Thedéen spelat för fullsatta salonger. Thedéen är utbildad vid Edsbergs musikinstitut och spelade därefter i bland annat Radiosymfonikerna fram till 1985, då han vann tre av världens mest prestigefyllda cellisttävlingar. Förutom att vara en hyllad solocellist, är han även flitigt anlitad som kammarmusiker och spelar i flera konstellationer i framför allt Europa. Här får vi chansen att möta denne kritikerhyllade världsartist som förra året tilldelades Kungliga Musikaliska Akademien Interpretpris för sitt inspirerande musicerande, ”kännetecknat av värme, briljans, och kvalitet in i minsta detalj”. Han är sedan 1992 professor vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn och sedan 1996 även professor vid Musikhögskolan Edsberg.

På programmet står Robert Schumanns passionerade cellokonsert, komponerad i rask fart under två intensiva höstveckor i mitten av 1800-talet. I Vivaldis känslomässigt laddade dubbelkonsert för cello musicerar Torleif med en av de många musiker som inspirerats av honom, Musica Vitaes solocellist Daniel Tengberg. Daniel Tengberg är uppvuxen i Vargön, där hans uppväxt starkt präglats av cello – både pappa Håkan och farfar Göran var cellolärare i Vargön och Vänersborg! Daniel har dessutom tilldelats stipendium från Guido Vecchis stiftelse, en av grundarna till Musikföreningen.

Kammarorkestern Musica Vitae fick nyligen fick ta emot publikens jubel i Blå hallen i samband med Nobelfesten. De uppmärksammas ständigt för sin stora bredd, sin höga kvalitet och sitt kommunikativa engagemang.

Dessutom fortsätter orkesterns fruktbara och spännande samarbete med tonsättaren Britta Byström. I ett uruppförande är det dags för en promenad till 1800-talets Ryssland och Tjajkovskij. Tjajkovskijs romantiska Serenad för stråkar avslutar konserten. Här flödar hans skapargeni fram som en aldrig sinande ström och Tjajkovskijs egen åsikt var att detta var något av det bästa han skrivit.

Inleder konserten gör Vargöns kammarorkester. Orkester startades av legendariske violinpedagogen och musikrektorn i Vargöns musikskola Sture Nilsson på 1960-talet. Sedan drygt 10 år tillbaka leds den av Catarina Olsson också violinpedagog från musikskolan och elev till Sture Nilsson.

Biljettpris 250 kronor (medlem 100 kr)