Mats Lidström cello, Leif Kaner-Lidström, Young String Academy – SVANEN, inte en men fyra. Söndag 22/4 kl 16.00

3DB17842-2586-4E7D-BC00-B175F580B522
Söndag 22 april kl. 16.00
SVANEN – INTE EN MEN FYRA!
Mats Lidström cello, Leif Kaner-Lidström, Young String Academy
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

På söndag avslutas vårsäsongen i Vänersborgs Musikförening med besök av världscellisten Mats Lidström. Han började sin karriär i Göteborg med den legendariska Maja Vogl som lärare. Därefter följde studier på anrika Julliard School i New York för cellisten Leonard Rose. Mats Lidström har arbetat som solocellist i bland andra Londonorkestrarna Royal Philharmonic Orchestra och St Martin in the Fields, Los Angeles Philharmonic med flera stora orkestrar i världen. Han har dessutom varit solist med flera av de främsta orkestrarna som exempelvis London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Berliner Symphoniker, Czech Philharmonic och Dallas Symphony Orchestra, och då framträtt med många av världens främsta dirigenter.
Sedan 1993 är han professor vid Royal Academy of Music i London och gästlärare vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. I Vänersborg är han sedan några år jurymedlem i Polstjärnepriset.
Dessutom är Mats Lidström kompositör och musik av honom framförs vid konserten.
Programmet, där han ackompanjeras av sin son Leif Kaner-Lidström, kretsar kring musik kring Svanen. Konserten innehåller musik av bland andra Saint-Saëns, Prokofieff och Sjostakovitj.
Vid konserten medverkar även Young String Academy med. Efter framträdandet i TV-programmet Skavlan för någon vecka sedan har lovorden haglat över ungdomarna.
Konserten arrangeras av 75-årsjubilerande Vänersborgs Musikförening i samarbete med Musikakademi Vänersborg, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.