Sång, harpa och kontrabas med Margareta Bengtson och Anders Jormin 14 februari kl 16.30

2016-02-14 Anders Jormin 2016-02-14 Margareta Bengtson

Söndag 14 februari kl 16.30
Festsalen, Folkets Hus, Vänersborg

Biljetter: Folkets Hus och VISIT Vänersborg samt entrékassan konsertdagen från kl 15.30

Biljettpris: vuxna 200 kronor, ungdom 100 kronor (medlem 150 kronor)

Arrangör: Vänersborgs Musikförening i samarbete med Kultur i Väst, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet

Sång, harpa och kontrabas med Margareta Bengtson och Anders Jormin

Två unika musikaliska personligheter på samma scen. Två udda soloinstrument i samma rum. Margareta Bengtson, sång och harpa, och Anders Jormin, kontrabas, möts i ett musikaliskt drömland där allt är möjligt och allt är föränderligt.

Margareta Bengtson, harpist utbildad vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm, är kanske mest känd för den breda publiken som en av medlemmarna i vokalgruppen the Real Group som rönt stora framgångar både i Sverige och internationellt. Efter att hon lämnade vokalgruppen har hon framträtt både som sångerska och harpist i en rad sammanhang. Hon har samarbetat med Sveriges jazzelit såväl som med körer och orkestrar.

Kontrabasisten och kompositören Anders Jormin är en av Sveriges absolut främsta improvisationsmusiker, med en lång karriär även på den internationella musikscenen. Han har spelat med en rad jazzlegender, han är mångfaldigt prisbelönt, bland annat med det prestigefyllda Jan Johansson-priset. Som pedagog har han professurer både vid Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Duon spelar musik av bland andra Ravel, de Frumerie, Rangström, Ellington och Joni Mitchell, där styckena ställs i kontrast till eller smälter samman i nya färger med improvisationer, egna kompositioner, melodier och poetiska reflexioner.