OM OSS

Vänersborgs Musikförening drivs ideellt av eldsjälar som brinner för Levande musik. Levande musik innebär musik där Du kan se, höra och känna musiken. Att få sitta tillsammans med andra och njuta av dynamiken i den lilla ensemblens spel och få den nära kontakten med musikerna och musiken det är det bästa som finns. Att dessutom få träffa på en massa andra personer som tycker likadant är givetvis ett plus!
Våra evenemang är offentliga och har en lång historia från 1943 när Musikföreningen bildades. Numera har vi en bred musikbas bestående av klassisk musik/kammarmusik och jazz/blues. Dessutom anordnar vi ibland konserter i andra genrer, föreläsningar, konsertresor och främjar i övrigt musiklivet i Vänersborg.
Vi strävar att ha ett jämställt utbud bland våra evenemang och tycker att detta är viktigt i vårt uppdrag. Uppdraget har vi från både kommun och stat. Föreningen arbetar med att få ekonomin att gå ihop genom att förhandla om gager och kostnader samt genom att öka biljett- och medlemsintäkterna hela tiden.
Konserterna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet. Musikföreningen är medlem av Kammarmusikförbundet och Riksförbundet Svensk Jazz.

Alla våra konserter har lokaler utrustade med hiss och/eller ramp, för tillgänglighet för alla.

cropped-vmf_logo-office1.jpg