KONSERTKALENDER 2017/2018

17_1498_vbg_musikforening

HÄR HAR NI PROGRAMMET FÖR DE KOMMANDE SÄSONGERNA! Vill du ha ett eget så finns de utplacerad runt i stan men prova Visit turistbyrå eller Folkets hus. Bor du inte i Vänersborg?
Maila oss så skickar vi ett till dig! Eller kom på nästa konsert så får du ett då!

Du kan också ladda ner det HÄR

Då kan du också kolla in det nya Musikkortet! Ett klippkort för dig som planerar att gå på flera konserter det kommande året. Vid nästa besök får du ett Musikkort. Sedan samlar du stämplar och dem femte gången du kommer, går du in gratis!!
Fråga oss så får du veta mer!

VÅREN 2018

4 JANUARI KL.18.00 DELFINAL I POLSTJÄRNEPRISET

FREDAG 5 JANUARI KL 18.00
POLSTJÄRNEPRISETS KONSERT
VÄNERSBORGS KYRKA

Under delfinalen får de åtta tävlande åtta minuter vardera för att övertyga juryn. Som vanligt bjuds publiken även på andra musikaliska inslag i form av både gästspel på scenen och kammarmusik i pausen när juryn överlägger. Och som vanligt guidas publiken genom delfinalen på bästa sätt av konferen- cier Bo Knutsson.

Ett tips till dig som vill följa de duktiga ungdomarna hela vägen till finalen är att hålla utkik efter någon av de konsertbussar som kommer att köra till finalen i Göteborgs konserthus lördag den 6 januari kl. 15.00.
I samarbete med Vänersborgs kommun.
FRITT INTRÄDE

FREDAG 26 JANUARI KL.18.00
KLUBB GÖSTA – PETER ASPLUND OCH HUSBANDET
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Vi väcker dig ur jul- och nyårsdvalan med en härlig Klubb Gösta-kväll. Denna kväll har vi en riktigt spännande gäst: Peter Asplund! En entertainer, trumpeta- re och sångare av högsta rang. Han bjuder på sånger från The Great American Songbook, eget material och standardjazz. Klubb Göstas huvudmål, förutom att bjuda på musik av hög kvalité, är att få dig att trivas och känna dig som hemma. Det gör vi genom att öppna lite tidigare, så att du kan ta med vänner och bekan- ta och ta en bit mat innan kvällen drar i gång. Vi har såklart ett roligt jazz-quiz med Gösta, skivloppis och lotterier före konserten med Peter.
Vi önskar dig varmt välkomna! Husbandet består av Magnus Enorson piano, Martin Olsson kontrabas, Tomas Hansson trummor, Henrik Gad saxofon och Anna Lundqvist sång.

TISDAG 30 JANUARI KL.19.00
VÄGUS
FYRKANTEN, VARGÖN

Sedan starten år 2000 har Vägus spelat många klassiska verk och nykom- ponerade beställningsverk. Ett 80-tal unga musiker skapar oförglömliga konserter, eftertraktade av både arrangörer och publik. Dirigenten Simon Phipps har en makalös förmåga att plocka fram det bästa hos orkestern. Konsertprogrammen varierar från år till år, men har den höga nivån gemensamt. Musikerna är mellan 14 och 20 år gamla och för många blir Vägus ett minne för livet. Att vara en del av en symfoniorkester med 80 av Västra Götalands bästa unga musiker är en känsla utöver det vanliga.
I samarbete med Vänersborgs kommun och Kultur i Väst.

MÅNDAG 5 FEBRUARI KL. 19.00
UNGA MUSIKER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

I kväll får vi lyssna till elever vid Musikerutbildning i Vänersborg som nu har utvecklats till mycket skickliga instrumentalister. Flera av eleverna kommer att ge ett smakprov från den repertoar som de ska spela vid sina inträdesprov till musikhögskolor nu i vår.
En ”gott och blandat”- kväll med verk från olika epoker för stråkar, blåsa- re och piano. Kom och njut av deras musikglädje!

LÖRDAG 17 FEBRUARI KL. 17.00
JUBILEUMSKONSERT – CELLON I CENTRUM
TORLEIF THEDÉEN OCH DANIEL TENGBERG CELLO, MUICA VITAE
VÄNERSBORGS KYRKA

Jubileumskonserten bjuder bland annat på Vivaldis Dubbelkonsert i g-moll för två cello med den världsberömde Torleif Thedéen och den unge Daniel Tengberg, uppvuxen i Vargön men nu cellist i Musica Vitae som solister. Vidare får vi höra Schumanns Cellokonsert i a-moll i arrangemang för stråkorkester, ett uruppförande av Britta Byströms A walk to Tjajkovskij och avslutningsvis Pjotr Tjajkovskijs Serenad för stråkar.
Torleif Thedéen nådde internationellt erkännande när han 1985 vann tre av världens mest prestigefyllda cellisttävlingar.
Musica Vitae från Växjö består av 15 stråkar med den konstnärlige ledaren Malin Broman i spetsen.

TORSDAG 22 FEBRUARI KL.19.00
IRIS BERGCRANTZ QUINTET
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

”Ny svensk jazzsensation” utropar en recensent och en annan gråter av lycka över debutalbumet ”Different Universe”. Musiken låter sig inspireras av såväl folkmusik som impressionism, 60-talsrock och jazz!
Iris Bergcrantz började sin sångkarriär i tidig ålder. Redan som 4-åring sjöng hon i kör, som 9-åring medverkade hon på en CD-inspelning och vid 14 års ålder kom hon trea i en internationell tävling i Makedonien. 2014 turnerade hon med den legendariske trumslagaren Victor Lewis. Iris är också medlem i vokalgruppen Åkervinda som turnerat i Sverige och Nordamerika.
I kvintetten ingår pappa Anders Bergcrantz, en av världens främsta jazztrumpetare, mamma Anna-Lena Laurin piano, Johan Kolsut trummor och fästmannen Anders Fjeldsted bas.

TISDAG 27 FEBRUARI KL.19.00
LÅT HJÄRTAT VA ́ ME ́
VÄNERSBORGS MUSEUM

Rickard Åström är kompositör och musiker i forskningsprojektet ”Kroppens partitur” på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, där man arbetar med att mäta musikens positiva effekter i läkeprocessen. Ikväll berättar han bland annat om en uppmärksammad studie som undersökt vad som sker med hjärtat under körsångares samordnade andning. Han tar flygeln till hjälp i sitt berättande.
Kvällens tema följs upp i mars, då musikterapeut Birgitta Thole berättar om sång som friskvård.

FREDAG 2 MARS KL.18.00
KLUBB GÖSTA – ULF WAKENIUS OCH HUSBANDET – OBS! GÄSTARTIST ÄNDRAD, INFO INOM KORT.

ONSDAG 21 MARS KL.19.00
SÅNG SOM FRISKVÅRD – HUR HÄNGER DET IHOP? FÖREDRAG AV MUSIKTERAPEUT BIRGITTA THOLE
VÄNERSBORGS MUSEUM

Musikterapeut Birgitta Thole är känd som ledare för Vänersborgskören Munay. Ikväll fortsät-ter hon föredragsserien om hur musik påverkar kroppen. Nutida forskning visar att sång i grupp frigör hormoner, som befrämjar hjärtverksamhet och avspänning. Du får ta del av forskningsre- sultat och modern kunskap. Vi gör också några praktiska övningar i grupp.
Kl. 18, före föredraget, hålls årsmöte i Vänersborgs Musikförening på muséet. Kom och gör din stämma hörd om program, utbud och förening- ens verksamhet i stort!

FREDAG 23 MARS KL.19.00
BRINNER UPP I NATTEN – SOLALA MÖTER BOHUSLÄN BIG BAND
VÄNERSBORGS TEATER

Fenomenet Solala möter Bohuslän Big Band i Brinner upp i natten, en föreställning baserad på Håkan Hellströms musik. Publiken tas med in i en värld där kärleken, staden och ungdomen är ledorden. Vi bjuds på historier om att vara ung, förälskad, att längta, sträva och åldras i en urban miljö. En nostalgisk och vacker bild av upp- växten: festerna, stämningarna, längtan, febern, melankolin.
Solala består av Olle Bergel, Anders Gabrielson och Jens Lindvall. De beskrivs som en vokal powertrio med ett unikt tonspråk, bländande stämföring och en minst sagt varierad repertoar, allt ackompanjerat av hemmasnickrade rytminstrument. Publiken har via deras sångvideos från köket växt lavinartat under åren. Tillsammans med oli- ka artister, bland annat Helen Sjöholm, har de gjort uppmärksammade inspelningar av andras musik. Här har ni nu chansen att se dem i en helt ny och febrig föreställ- ning tillsammans med Sveriges vassaste storband, Bohuslän Big Band.
BILJETTPRIS 350/250/100 KRONOR (MEDLEM 50 KRONORS RABATT) Platsreservering endast på Folkets Hus Vänersborg (även tel 0521-57 57 57)

ONSDAG 28 MARS KL.20.00
DYMMELONSDAGSMUSIK – SIKKING/JACOBSSON ”DET BÄSTA VI VET”
QUALITY HOTEL, VÄNERSBORG

I år byter vi Skärtorsdagsblues mot Dymmelonsdags-, om inte blues så defintivt musik av högsta klass!
Jan Sikking och Anders Jacobsson presenterar det bästa de vet, det vill säga väl valda alster av några av våra mest uppskattade artister – Dylan, Cornelis, Afzelius och några till. Utöver de båda sångarna består bandet av välkända musiker som genom året spelat med varandra i många olika sammanhang – Benny Larsson piano/sång, Kaj Karlsson gitarr, Tommy Lindström dragspel och Anders Lundholm bas/sång.
Tillsammans blir det tveklöst ”det bästa vi vet”!

TORSDAG 5 APRIL KL.19.00
GAD GROOVE COLLECTIVE
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS.

OBS Inställt! OBS Inställt! OBS Inställt!

FREDAG 13 APRIL KL. 18.00
CLUB CLASSIC MED MAGNUS HOLMANDER, ALFREDO SALVADOR OCH IRINA SEROTIUK
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Konsertsäsongens andra Club Classic presenterar klarinettisten Magnus Holmander och pianisten Alfredo Salvador samt accordeonisten Irina Serotiuk. Magnus Holmander utbildade sig vid Musikerprogrammet i Vänersborg och har sedan tagit examen vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm. Våren 2017 vann han och Irina tävlingen Ung & Lovande och fick då omdömet ”med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suve- ränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld”. Kvällen inleds vid 18-tiden för de som vill träffas över en bit mat och trevlig samvaro. En timme senare blir det musikquiz och kvällen avslutas vid 20-tiden med en liten konsert.
I samarbete med Musikakademi Vänersborg.

TORSDAG 19 APRIL KL. 19.00
HANNA PAULSBERG CONCEPT FEAT MAGNUS BROO
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Här kommer ett av Norges mest färgstarka jazzband! Under de senaste åren har kvartetten producerat kraftfull, innovativ, melodisk jazz med tydliga influenser från den amerikanska jazztraditionen. Kvartetten vann Young Nordic Jazz Comets och Trondheim Jazzfestivals talangpris 2011 och året därpå gav de ut debuten Waltz for Lilli som hyllades av både norsk och internationell press.

Kvartetten leds av saxofonisten och kompositören Hanna Paulsberg, en vital kraft på den norska jazzscenen och består i övrigt av Oscar Grönberg piano, Trygve Waldemar Fiske kontrabas och Hans Hulbækmo trummor. Dessutom dyker Magnus Broo upp som den alltid spelglade och energi- laddade trumpetaren. Konserten är en del av Hannas masterutbildning.

SÖNDAG 22 APRIL KL. 16.00
SVANEN – INTE EN MEN FYRA!
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Cellisten Mats Lidström började sin karriär i Göteborg med den legenda- riska Maja Vogl som lärare. Därefter följde studier på Julliard School i New York för cellisten Leonard Rose. Han har arbetat som solocellist i bland an- dra Royal Philharmonic Orchestra, St Martin in the Fields, Los Angeles Phil- harmonic med flera stora orkestrar i världen. Sean 1993 är han professor vid Royal Academy of Music i London och gästlärare vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. I Vänersborg är han jurymedlem i Polstjärnepriset. Programmet, där han ackompanjeras av sin son Leif Kaner-Lidström, kretsar kring musik kring Svanen. Därtill presenteras musik av Schu- mann, Prokofieff och Franck.
I samarbete med Musikakademi Vänersborg.