KONSERTKALENDER 2017/2018

17_1498_vbg_musikforening

HÄR HAR NI PROGRAMMET FÖR DE KOMMANDE SÄSONGERNA! Vill du ha ett eget så finns de utplacerad runt i stan men prova Visit turistbyrå eller Folkets hus. Bor du inte i Vänersborg?
Maila oss så skickar vi ett till dig! Eller kom på nästa konsert så får du ett då!

Du kan också ladda ner det HÄR

Då kan du också kolla in det nya Musikkortet! Ett klippkort för dig som planerar att gå på flera konserter det kommande året. Vid nästa besök får du ett Musikkort. Sedan samlar du stämplar och dem femte gången du kommer, går du in gratis!!
Fråga oss så får du veta mer!

HÖSTEN 2017

FREDAG 25 AUGUSTI KL. 19.00
GENTLEMEN & GANGSTERS
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Från Göteborg kommer ett av världens hetaste tradjazzband – Gentlemen & Gangsters. De är stora på jazzscenerna i bland annat Sydkorea, Eng- land, Spanien, Irland, Turkiet, där de spelar såväl till Lindy hop-dans som konsert. Nu kommer de äntligen till Vänersborg och inte nog med det – vi bjuder upp till dans! Om du gillar att dansa Lindy hop, swing eller övrig fridans är detta kvällen för dig.

Gentlemen & Gangsters spelar tradjazz med en touch av swing. Musik från Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Muggsy Spanier, Sidney Bechet, Duke Ellington med flera. Hög energi och glädje utlovas! Westcoast Jigger Bugs dansar.
Samarrangemang med Vänersborgs kommun.

SÖNDAG 10 SEPTEMBER KL. 17.00
ROMANTIKENS MÄSTARE
VOLT & POTENZA DUO

Pianisterna Oda Voltersvik och Giulio Potenza vann i maj 2017 första pris
i Bradshaw&Buono International Piano Competition i Carnegie Hall i
New York. Duon bildades 2014 och har sedan dess framträtt bland annat
i St Martin in the Fields, Palermo Classica International Festival och på Grieg-festivalen i Bergen. De brinner för sitt gemensamma intresse att föra ut musik för fyra händer. Norska Oda Voltersvik framträder både som solist och kammarmusiker i olika sammanhang. Italienske Giulio Potenza är efter studier i Italien och England nu verksam i London.

Programmet ”Romantikens mästare” innehåller verk av Chopin, Grieg, Liszt, Rachmaninov och Dvorak.

TORSDAG 14 SEPTEMBER KL. 19.00
J.D.G.D.R.
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

I denna grupp, ledd av trumpetaren Dan Johansson och saxofonisten Magnus Dölerud, samlas fem musiker vars vägar under åren korsats i en rad olika konstellationer. Med dessa rutinerade musiker följer en lång lista av samlade projekt och ensembler, från Keith Jarretts European Quartet, via Fredrik Norén Band och Norrbotten Big Band till en mängd framståen- de storband, ensembler och internationella samarbeten.
G i gruppnamnet står för vänersborgsbördige pianisten Torbjörn Gulz, till vardags lektor vid Kungl.Musikhögskolan i Stockholm. Övriga är Palle Da- nielsson bas och Fredrik Rundqvist trummor. J.D.G.D.R. kommer att bjuda på en väl avvägd mix från jazzens standardrepertoar och nyskriven musik. Allt framfört i ett kommunikativt, kreativt, rytmiskt och melodiskt flöde.

SÖNDAG 24 SEPTEMBER KL. 17.00
GÖSTA NYSTROEMS LIV I ORD OCH TON JESSICA ZANDÉN OCH PIA YNGWE
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Tonsättaren Gösta Nystroems liv och musikaliska verksamhet presente- ras i ett poetiskt program av och med mångsidiga skådespelaren Jessica Zandén, tillsammans med göteborgspianisten Pia Yngwe.
Gösta Nystroem föddes 1890 och flyttade efter utbildning till Göteborg på 1930-talet. Där arbetade han som musikrecensent men komponerade samtidigt mycket. Han är influerad av den franska konstmusiken men har en nordisk folkton i botten. Mest känd är han för sina romanser och sina sex symfonier, många påverkade av hans starka känsla till havet.

Samarrangemang med Vänersborgs Teaterförening

SÖNDAG 1 OKTOBER KL. 18.00
BABBEN LARSSON & VARGÖNS STORBAND
VÄNERSBORGS TEATER

Hon är ståuppartist, skådespelare, föreläsare men också duktig jazzsångerska både i sin kvintett och med storband. Efter succén på Aqua Blå Visfesti- val i juni kommer nu Babben Larsson tillbaka till Vänersborg, denna gång med populära Vargöns storband under Sixten Hays ledning.
Det blir musik ur Babbens storbandsmapp med arrangemang av Mats Hålling och storbandet har säkert också några egna låtar…
Babben har på sin meritlista också en hel del priser, bland andra Thore Skogman-priset, Albert Engström-priset och inte minst Povel Ramels Karame- lodiktstipendium som hon fick 2008 för ”ädelsång och text med träffsäker tajming”. Träffsäker tajming är verkligen Babben i ett nötskal!

En underhållande kväll kan vi utlova!

TORSDAG 26 OKTOBER KL. 19.00
MELODIC MELANGE
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Improvisation och gränsöverskridande samarbeten är kännetecknande för Anders Hagberg, och hans projekt inkluderar ofta musiker från olika gen- rer och kulturer. I denna nya kvartett förenar han några av sina favoritmu- siker från olika samarbeten. Musiken kan beskrivas som ett andlöst möte mellan nordisk jazz och arabisk maqam. Med telepatisk kommunikation skapar musikerna en detaljrik väv av teman, rytmer och klanger och en mångfald av musikaliska färger och uttryck.

De fyra bandmedlemmarna är Anders Hagberg flöjter/sopransaxofon, Ahmad al Khatib oud, Johannes Lundberg kontrabas/röst och Lisbeth Diers slagverk.

SÖNDAG 29 OKTOBER KL.16.00
NIGHTINGALE STRING QUARTET
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Danska Nightingale String Quartet har funnits i tio år. Medlemmarna var ursprungligen studiekamrater i kammarmusik vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Kvartetten har rönt stor uppskattning och erhållit flera priser både i och utanför Danmark. 2014 gjorde de sin debut i Wigmore Hall i London och har också gjort många turnéer runt om i världen. Deras skivinspelningar har prisats bland annat som Årets bästa kammarmusikinspelning av BBC Music Magazine och Årets unga artister av brittiska tidskriften Gramophones.

I kvartetten ingår Gunvor Sihm och Josefine Dalsgaard violin, Marie Broholt Jensen viola och Louisa Schwab cello.
Konserten ingår i Vänersborgs kommuns kulturvecka.

2-5 NOVEMBER
AURORA HÖSTFESTIVAL
VÄNERSBORG

Höstens Aurorafestival äger rum i Vänersborg. Denna festival är i grunden en festival för de små ensemblerna, för det lilla rummet. Följ med Aurora Chamber Orchestra och alla de ungdomar från när och fjärran som deltar
i festivalveckan. De flesta av dem kommer att bo i privata värdfamiljer och kan du ta emot en Aurora-student får du en nära kontakt med framtidens förnämsta musiker och fribiljetter till flera av konserterna. Kontakta i så fall Vänersborgs Musikförening. Artister, lokaler och tider meddelas senare. Programmet presenteras i september, då också biljetterna släpps.

För information och biljettbokning – www.auroramusic.se

LÖRDAG 11 NOVEMBER KL. 14.00
KOM OCH SJUNG – ALLSÅNG FÖR BARN!
VÄNERSBORGS TEATER

Årets familjeföreställning går i allsångens tecken! Tillsammans kommer vi att sjunga en blandad repertoar av kända barnsånger i olika musikstilar. Allt från gammalt till nytt, från stillsamt till fartfyllt.
Vi vänder oss till barn i åldern 3-9 år. Mammor, pappor, syskon, vänner, mor- och farföräldrar är självklart också välkomna!
Medverkande är musiklärare och barnkör från Musikskolan Vänersborg.

I samarbete med Vänersborgs Musikskola.

BILJETTPRIS 50 KRONOR PER PERSON (MAX 150 KRONOR FÖR FAMILJ)

TORSDAG 16 NOVEMBER KL. 19.00
ANNA LUNDQVIST QUINTET FEAT. KRISTER JONSSON
VÄNERSBORGS TEATER

Sångerskan och kompositören Anna Lundqvist släpper sitt femte album MEWE och detta är den officiella festen för skivsläppet. Med sig har hon också gitarristen Krister Jonsson som gästspelar på skivan. Musiken är inspirerad av konst-, barock- och populärmusik. Ett nytt sound med mer digitala element i ett nytt landskap, där rösten inte bara förmedlar melodi och text utan även utgör en annan del av ensemblen än innan.

Anna är en aktiv själ inom musiklivet i Vänersborg och ses också på Musik- akademin som verksamhetsledare för jazz och improvisation. Övriga band- medlemmar är Fabian Kallerdahl piano, Mattias Grönroos kontra-/elbas, Jon-Erik Björänge trummor och Björn Almgren tenor-/sopransaxofon.

FREDAG 17 NOVEMBER KL. 18.00
CLUB CLASSIC MED LEVON CHILINGIRIAN
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Club Classic är både en avspänd inkörsport för alla som är nyfikna på den klas- siska musiken och samtidigt en rolig utmaning för alla som redan älskar den. Välkommen till Club Classic!
Kvällen inleds vid 18-tiden för de som vill träffas över en bit mat. En timme se- nare blir det musikquiz, där kvällens artister levererar frågor om musiken och ger en musikalisk bakgrund. Kvällen avslutas vid 20-tiden med en liten konsert. Första artisten är Levon Chilingirian, verksam som violinist och kammarmu- siker under mer än fyra årtionden med ”hela världen” som arbetsfält. Han är grundare av legendariska Chilingirian Quartet och både professor vid Royal Academy of Music och vid Guildhall School of Music and Drama, båda i London. I samarbete med Musikakademi Vänersborg.

FREDAG 1 DECEMBER KL. 18.00
KLUBB GÖSTA – GLÖGGAFTON MED AMANDA SEDGWICK OCH HUSBANDET
BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Säsongens första Klubb Gösta bjuder på glögg-special och vi frossar riktigt i julmys. På Göstas vis, så klart. Quiz och jazz med jul-touch. Som vanligt öppnar vi redan kl 18, det blir buffé och god dryck till Gösta-pris och husbandet är på plats med ny eminent gäst: altsaxofonisten Amanda Sedgwick! Om du vill räkna upp några av Sveriges bästa bebopsaxofonister så är Amanda given. Hon bor i Stockholm och ses i olika orkestrar året om och hon har rivit ned applåder på de flesta klubbar i Sverige med sin kvintett. Hon är även verksam i USA.
Hon bjuder på härlig energisk bebop och kanske någon egenskriven melodi. Husbandet kavlar upp ärmarna och antar utmaningen – Magnus Enorson piano, Martin Olsson kontrabas, Tomas Hansson trummor, Henrik Gad saxo- fon och Anna Lundqvist sång.

TORSDAG 28 DECEMBER KL. 20.00
MELLANDAGSBLUES MED AUNT NANCY FÖRBAND: BULL ́S EYE
QUALITY HOTEL, VÄNERSBORG

Aunt Nancy är en trio från Göteborg som spelar lekfull, energisk blues med orgeln i centrum. Med influenser av funk, country och rock är trion på väg att skapa sig ett namn inte bara i bluesbranschen. Aunt Nancy’s liveshow fylls med egna låtar varvat med klassiker av bland andra Muddy Waters eller någon av Kingarna. 2014 släpptes debutalbumet ”Aunt Nancy” och våren 2017 uppföljaren ”Jesters, fools and dreamers”. Bandet är Thomas Rundström gitarr/sång, John Lönnmyr orgel och Johan Jansson trummor.

Som förband hör vi populära Bull ́s Eye som nu utvecklats till kvintett genom att organisten Magnus Fagerström tillkommit, vilket tillfört ny energi och nytt sound. Övriga är Frank Karlsen sång, Mathias Johansson gitarr, Kristian Lindh bas och Andreas Johansson trummor.