KONSERTKALENDER 2018/2019

KONSERTKALENDER för 2018/2019, Vänersborgs Musikförening.

KONSERTPROGRAMMET 2018-2019

Vill du ladda ner hela programmet för Vänersborgs Musikförening, Trollhättans jazzförening och Trollhättans konsertförening så klickar du här: KONSERTPROGRAMMET 2018-2019

HÖSTEN 2018

FREDAG 3 AUGUSTI KL. 17-22.30

JAZZFEST VÄNERSBORG

FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Jazzfest Vänersborg är Grande nale på nionde uppla- gan av Jazzkurs Vänersborg. Först möter vi Jazzkursens deltagare, som i korta ”examenskonserter” redovisar resultatet av veckans slit. Därefter får vi möta en unik konstellation, bestående av årets eminenta gästlärare: Gunilla Törnfeldt sång, Peter Asplund trumpet/sång, Klas-Henrik Hörngren keys/piano/synthesizer, Susanna Risberg gitarr, Henrik Gad saxofon, Martin Höper bas och Jon Fält trummor. Kvällen avslutas med Klabbes Bank, d.v.s. nämnde Hörn- grens ”trollerilåda” som beskrivits som ”det roligaste, smartaste och mest lustfyllda man kan lyssna på just nu”. På Banken jobbar även Thomas Backman sax/klarinett, Pontus Hedström altsax/effekter, Kristoffer Alehed trom- bon, Jacob Öhrvall bas/synthesizer och Martin Öhman trummor/elektronik. Under kvällen möter vi mycket glädje, ungdomlig entusi- asm och spontanitet, kort sagt allt som utmärker utmärkt svensk jazz av idag. Folkets hus jazzfestliga mat och jazz- bar bidrar till härligt umgänge kvällen lång. Samarrangemang med Vänersborgs kommun och Folkets hus.

FREDAG 24 AUGUSTI KL. 19.00

SCENSOMMARKONSERT GÖTEBORGSOPERAN PÅ NÄRA HÅLL FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Kommunens Sommarscen avslutas med att GöteborgsOperan kommer till Vänersborg. Solisterna Mia Karlsson, Frida Engström, Ann-Kristin Jones och Mats Persson bjuder på operapärlor och smakprov ur den nya säsongen. De ackompanjeras av Anders Ottosson piano och operans dra- maturg Göran Gademan guidar publiken genom programmet. Konserten är i två akter med en kortare paus och möjlighet att köpa enk- lare förtäring. Dörrarna öppnas kl. 18.20. Arrangemang av Vänersborg kommun.
BILJETTPRIS 100 KRONOR
(BILJETT KÖPES I ENTRÉN – ENDAST KONTANTER)

FREDAG 31 AUGUSTI KL 18.00

KLUBB GÖSTA – MATTI OLLIKAINEN OCH HUSBANDET

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Matti Ollikainen är pianist, sångare och poet. För oss jazzlyssnare är han mest känd med Franska trion, som rönt stora framgångar era år tillbaka. Mattis säregna röst och mångfacetterade musiker-ID har förtrollat publik i alla åldrar och senast våren 2018 mottog Franska trion Manifestpriset för Årets visa. Som vanligt startar kvällen med jazzquiz med Gösta och vårt husband backar upp på bästa sätt. Vi öppnar kl. 18 för att bjuda er god buffé och dryck i baren.

TORSDAG 13 SEPTEMBER KL. 19.00

SECOND LINE JAZZBAND

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Second Line Jazzband bildades 1989, då de esta medlemmarna var tonåringar. Idag är fortfarande fyra av bandets originalmedlemmar kvar. Ganska snabbt har man etablerat sig som ett av Europas mest populära traditionella jazzband och har en förmåga att växla stil, repertoar och musikaliska riktningar under en konsert. Bandet har framför allt gjort sig känt som ett liveband och har producerat fjorton CD och en DVD.

I bandet ingår Jesper Albrektsson trumpet/sång, Niklas Carlsson trom- bon/sång, Olof Skoog saxofoner/klarinett/sång, Per Bach kontrabas, Johan Horner trummor, Anders Wasén banjo.

SÖNDAG 23 SEPTEMBER KL. 18.00

MIKAEL RAMEL BAND TILL DEJ

VÄNERSBORGS TEATER

Mikael Ramel som tillsammans med systern Lotta kunde höras på Aqua Blå festivalen för några år sedan, uppträder här med sin grupp med lite annorlunda stilinriktning.
I gruppen ingår kända musiker från kända band från den alternativa mu- sikrörelsen på 70-talet. Själv medverkade Mikael i Fläsket brinner. På gitarr åter nns Kenny Håkansson känd från Kebnekajse. Basisten Göran Lagerberg minns vi från tiden i Tages, men även från 80-talets EGBA-uppsättning. På klaviatur medverkar Mats Öberg, som bland många andra spelat med Frank Zappa! Bakom trummorna sitter Benna Sörman, som bland många andra spelat med Magnus Uggla. Musiken vi kommer att få höra är naturligtvis baserad på de tidigare musikerfarenheterna men i uppdaterade versioner.

FREDAG 28 SEPTEMBER KL. 18.00

CLUB CLASSIC MED SKALLSJÖ KAMMARORKESTER

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Välkommen till Club Classic, som är både en avspänd inkörsport till den klassiska musiken och samtidigt en rolig utmaning för alla som redan älskar den. Under trevliga former med buffé och musikquiz med kvällens artister, avslutas kvällen med en liten konsert. Kvällens artister är Skallsjö kammarorkester och publiken får möta en kammarmusikalisk upplevelse av rang! Orkestern startades för sex år sedan på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg och består nu av unga mu- siker som avslutat eller snart avslutar sin högre musikaliska utbildning. I Sjostakovitjs första pianokonsert i c-moll, en udda kombination av instru- ment med stråk, piano och trumpet, är två ex-vänersborgare solister – Maja Korp piano och Jonathan Jennesjö trumpet. Dessutom blir det musik av Mendelssohn, Puccini och Atterberg.

TORSDAG 4 OKTOBER KL. 19.00

FÖREDRAG – HUR LÅTER JAZZEN IDAG?

RÅDHUSSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Magnus Nygren, chefredaktören för OrkesterJournalen – världens äldsta jazztidskrift, ger oss en inblick i vad som händer inom jazzen idag, nyheter och trender både i Sverige och utomlands. Finns plats för både retro och kreativa nyskapelser? Vad ryms i begreppet jazz? Väl valda låtar kommer att spelas och diskuteras.
Magnus drev under tio år sajten Soundofmusic. Under många år var han musikskribent på Svenska Dagbladet och på 90-talet arbetade han på lokaltidningen (TT)ELA.

SÖNDAG 7 OKTOBER KL. 17.00

HUNDRA ÅR SEDAN FÖRSTA VÄRLDSKRIGETS SLUT LÖVSTABRUKS KAMMARSOLISTER
FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

I november 2018 är det hundra år sedan första världskriget tog slut. I den- na konsert med Lövstabruks kammarsolister hyllas krigets musikaliska hjältar. Musik av Schönberg, Vaughn Williams, Ravel, Kreisler och Elgar spelas. Kompositörerna var på olika sätt berörda av kriget och verken har på olika sätt blivit mästerverk.
Artisterna tillhör alla den unga svenska musikeliten. Den tekniska skick- ligheten är avsevärd och framföranden präglas av entusiasm, fräschör och fullständig avsaknad av allt som kan smaka rutin. I Kammarsolisterna in- går Philip Zuckerman violin, Linnéa Meilink Andersson violin, Vidar Meilink Andersson viola, Antonio Hallongren cello och Thomas Rudberg piano.

TORSDAG 18 OKTOBER KL. 19.00

THOMAS BACKMAN

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Träblåsaren Thomas Backman har under många år hörts i grupper som Paavo, Klabbes Bank och Thymeshift eller med Sarah & Georg Riedel, Maia Hirasawa och Cecilia Persson. 2016 samlade Thomas några av sina favoritmu- siker och bandet ”Thomas Backman” såg dagens ljus. Tillsammans skapar de ett unikt sound med varierande stämningar och spännande instrumente- ringar. Gruppens debutalbum ”Did you have a good day, David?” släpps i slutet av augusti 2018, nästan releasekonsert alltså!
Musiken kombinerar element från bebop och frijazz till hiphop, indiepop och kammarmusik. Förutom multiträblåsaren Backman möter vi tre andra tunga namn på den svenska musikscenen – Jose ne Lindstrand keyboards/sång, Oskar Schönning bas/gitarr och Julia Schabbauer trummor/sång/keyboard.

FREDAG 2 NOVEMBER KL. 18.00

KLUBB GÖSTA MED MONICA DOMINIQUE OCH HUSBANDET

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Kvällens gäst Monica Dominique behöver nästan ingen presentation. Hon är som ett eget universum och en egen genre. Piano och orgel är hennes främsta instrument och mest känd är hon nog för bandet Solarplexus men även som sångare i Gals and Pals i slutet av 60-talet. Hon är fortfarande högaktuell, både med egen trio och på duo med Palle Danielsson. Vi är mycket stolta att få ha storheter som Monica på plats!
Gösta inleder kvällen med klurigt quiz och husbandet backar som vanligt upp vår gäst.
Vi öppnar kl. 18 för samkväm, mat och dryck.

TORSDAG 8 NOVEMBER KL. 19.00

MATHIAS LANDÆUS TRIO

BLÅ SCENEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Mathias Landæus är en fantastisk pianist som alltid letar nya uttryck och melodier. Skåning boendes i Hörby men också verksam i Lund med egna jazzhaket Underground. Med sig har han Johnny Åhman kontrabas och Cornelia Nilsson trummor. Trion spelar mestadels originalmusik men kan lika gärna halka in på en Monklåt, en popklassiker eller ett stycke frijazz.

FREDAG 16 NOVEMBER KL. 19.00

ODD SIZE

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Att framföra Händels ”Messias” med bara fyra personer kan vid första anblicken verka omöjligt men ensemblen Odd Size har laborerat fram en egen version av mästerverket och resultatet blir något pånyttfött, sprittan- de, lekfullt, innerligt och möjligen en gnutta vansinnigt! Varken kör, orkester eller dirigent nns på plats – men lyssnaren kommer Händels odödliga musik riktigt nära!
Odd Size består av Elisabeth Holmertz sång, Per Buhre barockviolin/sång, Ingrid Andersson barockcello/sång samt Fredrik Bock barockgitarr/sång. I samarbete med Samspel.

SÖNDAG 25 NOVEMBER KL. 15.00

LILL-NISSES MAGISKA LUVA

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Följ med Lill-Nisse och hans vänner på ett äventyr i den mörka vinternat- ten på jakt efter hans försvunna magiska luva. Utan den blir den ingen jul och utan jul blir den inga julklappar! En medryckande föreställning om julens hjältar!
Ett musikaliskt juläventyr av och med gitarristen Celia Linde. Föreställ- ningen riktar sig främst till barn 3-7 år.
I föreställningen om Lill-Nisse spelar förstås gitarren en stor roll men här nns även handdockor och berättelsen utspelar sig i en liten men mycket stämnings- fylld scenogra . Vi får vara med om många små äventyr med Lill-Nisse innan vi så småningom känner den härliga julstämningen närma sig …
BILJETTPRIS BARN GRATIS, VUXEN 50 KRONOR

SÖNDAG 9 DECEMBER KL. 16.00

LJUVLIG MUSIK I JULETID – POLSTJÄRNEPRISETS VINNARKONSERT

FESTSALEN, FOLKETS HUS, VÄNERSBORG

Polstjärneprisets vinnarkonsert ger oss ljuvliga klanger från Johanna Ander Ljungs harpa. Johanna vann inte bara hela Polstjärnepriset 2018 utan blev också vald att representera Sverige vid TV-sända Eurovision Young Musicians i Edinburgh, den klassiska musikens svar på Eurovision Song Contest. Medverkar gör även era av årets pristagare och andra musikaliska vänner från Sverige, Danmark och Norge, som regelbundet träffas i Vänersborg för Young Strings och Young Winds Academy i Musikakademi Vänersborgs stråk- och blåskurser. De musicerar både tillsammans och var för sig och bjuder de på ljuvlig musik, med kryddiga inslag av lite modernare klanger och instrumentala cirkuskonster. God jul önskar Polstjärnepriset inför tävlingsomgången i januari 2019!
I samarbete med Musikakademi Vänersborg.

TORSDAG 28 DECEMBER KL. 20.00

MELLANDAGSBLUES MED AUNT NANCY

QUALITY HOTEL, VÄNERSBORG

Aunt Nancy är en trio från Göteborg som spelar en lekfull energisk blues med orgeln i centrum. Med in uenser av funk, country och rock är trion på väg att skapa sig ett namn inte bara i blueskretsar.
Aunt Nancy spelar egna låtar som varvas med klassiker av bl.a. Muddy Waters eller någon av Kingarna. 2017 släpptes deras senaste CD ”Jesters, Fools And Dreamers”. Bandet består av Thomas Rundström gitarr/sång, John Lönnmyr orgel och Johan Jansson trummor.