Ensemble från Göteborgs Symfoniker

Kl 15:00
Var
Festsalen, Folkets Hus
250 kronor (medlem 200 kronor)

Det är fullt av humor och äventyr när medlemmar ur Göteborgs Symfonikerna spelar kammarmusik. Igor Stravinsky flyttade 1910 från det ryska klimatet och bosatte sig vid Genèvesjön. Med sig hade han folksagor, bland annat den om soldaten som spelar kort med djävulen. Den unge soldatens promenad med fiolen i kappsäcken skildras med virtuost spel och spattiga rytmer.

Vi får också höra trombonisten Christian Lindbergs påhittiga komposition för trombon och slagverk. Så småningom landar vi i Beethovens septett som blev så populär att Beethoven kunde leva på inkomsten från den i två år.

Pianisten Teresa Carreño från Venezuela levde ett spännande liv som multikonstnär och kompositör för 100 år sedan och turnerade flitigt i Europa. 1908 besökte hon Göteborg och idag får vi höra en komposition av henne.

Foto Ola Kjelbye